De Efteling profileert zich als fietsambassadeur en voert een actief beleid om medewerkers en bezoekers uit de buurt op de fiets te laten komen.

De fietsenstalling van de Efteling is gratis en werknemers die met de fiets komen krijgen dezelfde kilometervergoeding, als werknemers die de auto nemen.

Ook kunnen werknemers een renteloze lening krijgen om een goede fiets of e-bike aan te schaffen.

Op de fiets naar je werk gaan heeft ongelofelijk veel voordelen. Je hoeft bijvoorbeeld niet met het openbaar vervoer, wat in tijden van corona heel fijn is. Maar het is ook gezonder én je bespaart er geld mee.

De Efteling profileert zich al enkele jaren als fietsambassadeur. Dat klinkt op het eerste gezicht misschien niet heel logisch: de Efteling krijgt immers bezoekers die vanuit het hele land met een auto vol met kinderen naar het pretpark rijden. Dus hoe hard je ook je best doet, voor een aanzienlijk deel van de bezoekers is de fiets simpelweg geen optie.

Maar er is ook een andere kant: heel wat abonnementhouders van de Efteling wonen relatief dicht in de buurt van het pretpark in Kaatsheuvel en hetzelfde geldt voor werknemers. Vooral voor die laatste groep kan een gewone fiets of e-bike interessant zijn: als ze consequent iedere dag op de fiets komen, is er een hoop winst te halen.

Business Insider vroeg de Efteling wat de pretparkexploitant doet om zijn werknemers te bewegen met de fiets te komen. Dit zijn 6 maatregelen waar andere werkgevers wellicht ook iets van kunnen leren:


Kilometervergoeding voor auto en fiets zijn gelijk

Hoewel werkgevers al jaren een kilometervergoeding van 19 cent kunnen geven aan fietsende werknemers, maken ze 'daar niet optimaal gebruik van'. Voor werknemers die dichtbij hun werk wonen is dat jammer, want dan is het financieel dus aantrekkelijker om de auto te pakken dan de fiets.

Bij de Efteling ligt dat anders: daar krijgen werknemers dezelfde kilometervergoeding voor hun autorit als hun fietstocht. Zo hoopt het bedrijf werknemers op de fiets te krijgen.


Renteloze lening voor aanschaf fiets

Fietsen is een stuk minder leuk als je geen goede fiets hebt en zonder versnellingen die hoge brug op moet, of continu reparaties staat uit te voeren. Daarom kunnen Efteling-medewerkers een renteloze lening bij hun werkgever nemen, om zo makkelijker een gloednieuwe fiets te kunnen kopen.


Kleedkamers en douches op werk

Als je een eindje van je werk woont, kan het zijn dat je niet wil fietsen omdat je bang bent bezweet aan te komen. De Efteling merkte dat dit mensen in de weg stond om te gaan fietsen.

"We hebben onderzocht wat bezwaren zijn tegen het fietsen en dat zijn vaak praktische overwegingen", zegt Laura van den Bos, communicatiespecialist bij de Efteling. "Daarom hebben de douches en kleedruimtes zichtbaarder gemaakt en hopen we binnenkort in kluisjes, fietspompen en bandenplaksets te kunnen voorzien."


Fietsen voor cadeaus

Daarnaast heeft de Efteling vorig jaar een speciale maand in het leven geroepen om het fietsen te stimuleren. Mei 2019 werd omgedoopt tot de fietsmaand. Het pretpark lanceerde bijvoorbeeld een app waarmee medewerkers punten kunnen sparen voor iedere gefietste kilometer.

"Voor woon-werkkilometers ontvangen ze iets meer punten dan voor privé-kilometers", zegt Van den Bos, "maar in het kader van vitaliteit stimuleren we beide. Ook doen we regelmatig acties."

Als werknemers dan een bepaald aantal keer fietsen, kunnen ze cadeaus aanschaffen in een webshop. "Dit kan een weekendje zijn in één van onze verblijfsaccommodaties, maar ook iets kleiners zoals het Efteling Monopoly-spel."

Daarnaast werd er in de fietsmaand een fietsfuif georganiseerd, waarbij werknemers uitleg kregen over verschillende soorten fietsen en ze ook konden proberen, en was er een fietsestafette.


Meegewerkt aan snelfietspad

Om de fietsroute naar de Efteling veiliger en sneller te maken, heeft het pretpark meegewerkt aan een snelfietsroute. Met zowel geld als grond heeft het park het fietspad mede mogelijk gemaakt, in de hoop dat werknemers en bezoekers daarmee sneller voor de fiets zullen kiezen.


Voor bezoekers: fietsenstalling is gratis en parkeren is duurder

Bezoekers met een abonnement konden hun fiets al gratis stallen bij de Efteling, maar nu heeft het park de fietsenstalling voor iedereen gratis gemaakt. "De fietsenstalling is vlak voor de entree, dus dat is prettig", zegt Van den Bos.

Daarnaast is een parkeerkaartje juist duurder geworden. Bezoekers betaalden eerst een tientje, nu is dat 12,50 euro.

"Verder is het lastig gasten te stimuleren om op de fiets te komen: zij leggen vaak veel kilometers af en komen gemiddeld met een goedgevulde auto: 3,8 persoon per auto (waarvan twee kinderen) en een buggy, bolderkar en koelbox", zegt Van den Bos.


Het effect van al deze maatregelen probeert de Efteling in kaart te brengen door zaken te meten. Daarbij bleek dat de snelfietsroute een duidelijk positief effect heeft gehad. "In de zomer (na de opening, red) hebben we bij een van onze personeelsingangen een stijging van het aantal fietsers van 20 procent naar 25 procent gemeten", zei Wyke Smit, manager Bestuurlijke Zaken van de Efteling afgelopen december in een magazine van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

En ook over 2020 kan de Efteling voorzichtig positief zijn. In 2019 kwam 17 procent van de werknemers gemiddeld eens per week op de fiets, in de eerste weken van 2020 was dat 18 procent. Woordvoerder Van den Bos: "Een positieve ontwikkeling, aangezien dit toch relatief koude dagen zijn geweest."


Fietsenwinkel.nl Zakelijk (ADV): Weten waar je allemaal rekening mee wilt houden bij de aanschaf van een of meerdere e-bikes voor de zaak? Download gratis de whitepaper met meer informatie, of vraag een vrijblijvende offerte aan voor jezelf of voor je bedrijf.

Bereken het verschil tussen een kilometervergoeding en een leasefiets

  • Please enter a number from 1 to 7.
  • Please enter a number from 0 to 36.
    (max 36 maanden)
  • Hoeveel extra vergoeding ivm het fietsplan vanuit de WKR regeling is er?
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Stuur mij mijn berekening

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.