• E-bikes zijn in opkomst omdat je er supersnel mee naar je werk kunt fietsen.
  • Een snelfietsroute maakt dat nog makkelijker en kan een extra argument zijn om te kiezen voor een zakelijke e-bike voor woon-werkverkeer
  • Nederland telt al tientallen snelfietsroutes en de komende tien jaar komen er nog een flink aantal bij.

De zakelijke e-bike is in opkomst omdat werkgevers hem relatief goedkoop kunnen leasen voor hun werknemers. En dat betekent dubbel voordeel: werkgevers zijn minder kwijt aan de reiskostenvergoeding en een werknemer kan voordelig een e-bike gebruiken voor woon-werkverkeer.

Voor een werknemer die net te ver van zijn of haar werk woont om te fietsen, maar die een alternatief zoekt voor dat halfuur in de file of de drukke trein, kan een e-bike uitkomst bieden.

Binnen een halfuur kan met een e-bike prima een woon-werkafstand van 20 kilometer worden afgelegd. En dat is ook goed voor de gezondheid!

De overheid wil het gebruik van de fiets stimuleren met snelfietsroutes. Want dat kan een extra motivatie zijn om voor de e-bike te kiezen. Zowel voor werkgevers als voor werknemers is het handig om te weten wat op dit vlak de mogelijkheden en plannen zijn.

Door heel Nederland liggen er al een hoop snelfietsroutes, maar de komende tien jaar moeten daar nog flink wat routes bijkomen.

Hieronder zie je een kaart van de organisatie Tour de Force, een samenwerkingsverband tussen overheden, bedrijven en kennisinstituten die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid. De kaart geeft de situatie weer per januari 2019.

De groene lijnen geven aan welke routes er al liggen en de oranje lijnen markeren plannen voor nieuwe snelfietsroutes tot 2030.

Lees ook op Business Insider

Bestaande en geplande snelfietsroutes in januari 2019. Bron: Tour de Force

Omdat de kaart begin 2019 werd gemaakt, is hij al niet helemaal actueel meer.

Daarom hebben we hieronder nog een actueel overzicht van de bestaande routes en de plannen gemaakt. Dan weet je als bedrijf én werknemer of er misschien binnen afzienbare tijd een snelfietsroute bij jou in de buurt komt.

  • Alkmaar – er zijn nog geen concrete plannen, maar de regio werkt aan een route die vanaf Heerhugowaard parallel loopt aan het spoor richting Zaanstad. Vanaf daar kan de snelfietsroute dan aansluiten op de route Zaanstad – Amsterdam.
  • Almelo – is aangesloten op de Fietssnelweg35, die van Nijverdal naar de Duitse grens loopt met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal.
  • Almere – vanaf Almere kun je snel naar Amsterdam fietsen. Ook loopt er binnen Almere een snelfietsroute, en er ligt een plan voor een route naar Lelystad.
  • Amersfoort – naar verwachting begint de provincie eind 2020 aan een snelfietsroute naar Utrecht. Er ligt er al eentje in de richting van Nijkerk en die kan verder doorgetrokken worden.
  • Amsterdam – vanaf de hoofdstad kun je al gemakkelijk naar Zaanstad, Purmerend, Haarlem en Almere fietsen. Verder wordt er, onder meer, eentje richting Amstelveen gerealiseerd, en is een route richting Utrecht ook niet ondenkbaar.
  • Apeldoorn – je fietst vanaf Apeldoorn zo naar Deventer en Epe.
  • Arnhem – er ligt al een route tussen Arnhem en Nijmegen, en er wordt gewerkt aan een route richting Wageningen en Zevenaar.
  • Assen – vanaf Assen trap je in flink tempo naar Groningen, Smilde en Beilen.
  • Breda – als je zin hebt in een lange fietstocht, fiets je vanaf eind 2020 vanaf Breda in ruim een uur naar Tilburg. Daarnaast ligt er al een route naar Etten-Leur.
  • Den Bosch – er ligt al een snelfietsroute tussen Oss en Den Bosch, en er zijn plannen voor een route naar Waalwijk, Zaltbommel en Eindhoven.
  • Den Haag – vanaf Den Haag fiets je probleemloos naar onder meer Rotterdam en Leiden. De plaatsen die je onderweg tegenkomt, zijn ook met de route bereikbaar. Verder zijn er in de regio veel plannen voor snelfietsroutes naar omliggende gemeentes.
  • Deventer – er ligt een fietspad naar Apeldoorn en er zijn plannen voor een route naar Zutphen.
  • Ede – vanaf Ede trap je in flink tempo naar Veenendaal en de gemeente is een route naar Wageningen aan het uitwerken.
  • Eindhoven – je kunt vanaf de lichtstad al naar Valkenswaard fietsen, en er zijn plannen voor een route naar Den Bosch en naar Helmond.
  • Emmen – er liggen nog geen snelfietsroutes vanaf Emmen, maar er zijn wel een hoop plannen voor routes naar omliggende dorpen.
  • Enschede – net als Almelo is Enschede aangesloten op de Fietssnelweg35, die van Nijverdal naar de Duitse grens loopt met zijtakken van Almelo naar Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal.
  • Groningen – vanaf Groningen kun je al veel omliggende dorpen en steden bereiken met snelfietsroutes. Je fietst bijvoorbeeld al probleemloos naar Assen, Winsum, Bedum en Roden, maar er liggen nog veel meer fietspaden in de buurt. Ook zijn er een hoop plannen.
  • Haarlem – vanaf Haarlem fiets je probleemloos naar Amsterdam en er komt mogelijk een route naar Uitgeest, via Beverwijk.
  • Leeuwarden – ook in Friesland wordt gewerkt aan een uitgebreid netwerk van snelfietsroutes. Je fietst vanaf Leeuwarden nu al naar Stiens, en er zijn plannen voor routes naar Drachten, Dokkum, Heerenveen, Sneek en Franeker/Harlingen.
  • Leiden – vanaf Leiden fiets je al naar Den Haag. Maar er zijn veel meer plannen. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een fietspad naar Katwijk, en er komen nog routes naar Alphen, Zoetermeer, Oegstgeest, Noordwijk, Teylingen en Leiderdorp.
  • Lelystad – er zijn binnen Lelystad zelf snelfietsroutes en er ligt ook een plan voor een route naar Almere en Amsterdam.
  • Maastricht – ook in de regio Maastricht wordt druk gewerkt aan snelfietsroutes. Voor 2023 moet je naar onder meer Sittard en Meerssen kunnen fietsen. De volledige plannen vind je hier.
  • Nijmegen – vanaf Nijmegen fiets je al gemakkelijk door de hele omgeving, bijvoorbeeld naar Arnhem, Wijchen, Beuningen en Cuijk.
  • Roermondin het najaar van 2020 is waarschijnlijk de snelfietsroute tussen Sittard, Roermond en Venlo gereed. Ook komt er mogelijk een route naar het Duitse Mönchengladbach.
  • Rotterdam – vanaf Rotterdam fiets je al naar Den Haag en Dordrecht, en er zijn plannen voor routes naar onder meer Gouda, Naaldwijk, Zoetermeer en Delft.
  • Terneuzen – er zijn plannen voor een route naar Sas van Gent en het Belgische Zelzate.
  • Tilburg – eind 2020 is het fietspad naar Breda af. Ook komen er routes naar Oosterhout, Waalwijk, Oisterwijk, Den Bosch en Eindhoven.
  • Utrecht – Er ligt al een route naar Houten en Nieuwegein. Eind dit jaar begint de provincie aan de route naar Amersfoort, en er liggen plannen voor routes naar IJsselstein, Veenendaal en Woerden.
  • Venlo – Er ligt al een route naar Horst en Sevenum en in het najaar van 2020 is waarschijnlijk de route naar Sittard en Roermond klaar.
  • Zwolle – er liggen routes naar Dalfsen, Staphorst, Hattem en Meppel.

Mis je een route in dit overzicht? Mail ons dan op redactie@businessinsider.nl, en we voegen hem toe.

Dit artikel is onderdeel van een serie over zakelijke e-bikes, mede mogelijk gemaakt door Fietsenwinkel Zakelijk.

Benieuwd naar de kosten van een zakelijke e-bike voor jou? Vraag vrijblijvend een offerte aan.
Meer weten en lezen over de voordelen van een e-bike van de zaak? Download hier gratis de whitepaper met alle relevante info op een rij.

Bereken snel hoeveel een leasefiets jou jaarlijks kost aan bijtelling