De decembermaand is al stressvol genoeg, dus ik heb een simpele oplossing voor alle zorgen over cadeaus: ik koop ze gewoon niet. Ach ja, ik ben een vrek.

Ik kan er alleen niet tegen dat ik een goede vriend of familielid een cadeautje geef – waar ze in mijn optiek toch écht blij mee moeten zijn – om er dan een paar maanden later achter te komen dat ze het weggegeven hebben.

Er gloort echter hoop voor hopeloze cadeaugevers zoals ik. Want ik heb me waarschijnlijk blind gestaard op één moment: de overhandiging.

Tegelijkertijd richt de ontvanger zich veel meer op de lange termijn. Je vriendin of tante vraagt zich af wat ze aan het geschenk zal hebben. Die spanning is nu bevestigd in Amerikaans onderzoek, onder meer door de University of Indiana.

Kijk uit voor de ‘geeffouten’

In deze literatuurstudie bespreken de wetenschappers meerdere onderzoeken rondom schenken. Er bestaan meerdere ‘geeffouten’, zoals zij het noemen, gift giving mistakes. Gevers gaan liefst voor een waardevol cadeau, bijvoorbeeld een kwalitatief bordspel dat pittig is om onder de knie te krijgen.

De ontvanger zou echter liever een wat makkelijker spel willen krijgen, waarbij de kwaliteit dan niet zo’n doorslaggevende rol speelt.

Ook maken we vaak de fout om dure, materiële geschenken te geven in plaats van een ervaring om samen van te genieten. Denk aan een tablet in plaats van concerttickets.

Lees ook op Business Insider

Opvallend genoeg zijn de wetenschappers er nog niet achter waarom we ons als gevers zo concentreren op het moment zelf. Een mogelijkheid is dat de gevers doorgaans echt geloven dat de ontvanger liever een kortstondige blijdschap ervaart dan een praktisch cadeau.

Reputatie als vriend

Ironisch genoeg kan ongerust zijn over je reputatie als ‘goede gever’ juist ook averechts werken. Dat is mogelijk een tweede verklaring, denken de onderzoekers. De gevers zijn te veel bezig met hun reputatie cultiveren alszijnde de vriend die ‘altijd met de juiste cadeaus komt aanzetten’.

Hierbij dus een simpele tip voor de komende feestdagen: denk aan de lange termijn. En dan niet in de zin van ‘sokken’, maar een memorabel cadeau dat lang meegaat en waar de ontvanger ook echt iets aan heeft.

Dit is dan meteen ook mijn cadeau voor jou: een stukje psychologisch advies naar de gestreste shopper. Fijne feestdagen!