Een elektrische fiets van de zaak zou je om allerlei redenen kunnen nemen. Zowel voor werknemers als voor de werkgever heeft de zakelijke e-bike voordelen. Goed voor het milieu, goed voor het ziekteverzuim én sinds dit jaar ook relatief voordelig als het gaat om de fiscale bijtelling voor privé-gebruik van leasefietsen.

Oké, een gewone fiets is helemaal gunstig voor het milieu en de fitheid van werknemers. Maar een elektrische fiets kan net hét middel zijn om werknemers over de drempel helpen om de fiets naar het werk te pakken. De reistijd is korter dan op een gewone fiets en zeker in de stad, bij korte afstanden, wint een e-bike het vaak zelfs van de auto.

Hieronder kijken we naar een aantal aspecten van een elektrische fiets voor woon-werkverkeer: de CO2-voetafdruk, gezondheid en de fiscale bijtelling voor privé-gebruik. Bekijk in de infographic hieronder alvast 5 voordelen op een rij.

E-bike leasen: minder CO2, betere gezondheid, minder fiscale bijtelling

  • CO2-uitstoot: circa 3% van de uitstoot van een auto 1
  • Calorieën: met een e-bike verbruik je gemiddeld 200 tot 300 calorieën per uur 2
  • Ziekteverzuim: fietsers verzuimen gemiddeld 7,4 dagen per jaar, tegen 8,4 voor ‘niet-fietsers’ 3
  • Parkeren: een fiets neemt minder ruimte dan een autoplek en bespaart gemiddeld €1.000 per jaar op een parkeerplek 4, 5
  • Fiscale bijtelling voor privégebruik leasefiets: 7% 6

1 Milieu Centraal | 2 Fietsenwinkel.nl | 3 Health2Work | 4 Syndesmo | 5 Milieudefensie | 6 Rijksoverheid

CO2-uitstoot e-bike fors lager

Een elektrische fiets gebruikt stroom en die is natuurlijk niet altijd ‘groen’.  Niet iedereen heeft zonnepanelen op het dak of koopt stroom van een groene leverancier.

Maar zelfs bij grijze stroom, afkomstig van fossiele brandstoffen, is de CO2 uitstoot van een elektrische fiets relatief beperkt. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal stelt dat een e-bike het milieu 40 keer minder belast dan een gemiddelde auto.

De CO2 bij het opwekken van de elektriciteit voor de accu van de elektrische fiets veroorzaakt maar 3 procent van de CO2-uitstoot van een gemiddelde auto, aldus Milieu Centraal.

Om een idee te geven. In 2018 lag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland op 105 gram per kilometer. Bij een gemiddelde afstand voor woon-werkverkeer van 23 kilometer, komt dat voor een dagje heen en terug neer op 4.830 gram CO2. Op basis van de 3-procentsregel van Milieu Centraal, zou je voor dezelfde afstand van 46 kilometer met een e-bike op ongeveer 145 gram CO2 uitkomen.

Kleine kanttekening: wellicht valt de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s over 2019 iets lager uit, omdat er afgelopen jaar enorm veel Tesla’s zijn verkocht. Elektrische auto’s hadden afgelopen jaar een marktaandeel van 13 procent bij de nieuwverkopen. Maar per saldo blijft de CO2-voetafdruk van een e-bike lager dan die van een gemiddelde auto.

Een extra milieuvoordeel van de elektrische fiets is dat je geen fijnstof uitstoot tijdens het rijden. Als bedrijf én werknemer lever je hiermee een bijdrage aan een beter klimaat en schonere lucht.

De productie van de accu en andere onderdelen van een elektrische fiets is natuurlijk wel belastend voor het milieu, maar dat geldt uiteraard ook voor de productie van auto’s.

E-bike: beter voor gezondheid

Wie met de auto naar het werk gaat, beweegt normaal gesproken relatief weinig. Fietsen is dan een stuk gezonder.

Fietsen zonder motor is natuurlijk echt een calorieën-killer. Zeker als je stevig doortrapt en langer fietst verlies je veel calorieën. Dat hangt niet alleen af van de snelheid en bewegingstijd maar ook wel af van je gewicht, zoals je zien is in een blog op Fietsenwinkel.nl.

Als je rijdt op een e-bike kun je doorgaans instellen hoeveel ondersteuning je wilt van de elektromotor. De meeste elektrische fietsen gaan uit van een maximum snelheid van 25 kilometer per uur.

Je kunt dus zelf kiezen hoe hard je trapt, maar gemiddeld genomen gebruik je op een elektrische fiets toch nog 200 tot 300 calorieën per uur. Als je tussen de 60 en 90 kilo weegt en fietst op een ‘gewone’ fiets dan verbruik je tussen de 250 en 770 calorieën per uur.

We gaan er hier even uit dat een werknemer voor woon-werkverkeer fietst met een snelheid van tussen de 15 en 22 kilometer per uur. Hoe lichter je bent en hoe langzamer je fietst, hoe minder je calorieën verbruikt.

Maar als je 23 kilometer van je werk woont en 70 kilo weegt dan ben je op de heen- en terugreis op je elektrische fiets toch al ongeveer 500 calorieën kwijt. Dat is ongeveer de hoeveelheid calorieën in een complete avondmaaltijd.

Een gezondere levensstijl is een win-win voor werknemer én werkgever. Uit onderzoek van TNO blijkt bijvoorbeeld dat regelmatige fietsers een gemiddeld verzuim op het werk hebben van 7,4 dagen per jaar, tegen een gemiddeld verzuim van 8,7 dagen voor ‘niet-fietsers’. Daar valt dus dubbel voordeel te halen: een vitale werknemer én minder productiviteitsverlies voor de werkgever.

Fiscale bijtelling bij leasen van e-bike

Tot slot: sinds dit jaar is het leasen van een e-bike via de werkgever relatief voordelig geworden. Als de werkgever de leasekosten van de fiets betaalt, is de werknemer alleen het bijtellingspercentage kwijt voor privé-gebruik van de fiets. Dat percentage ligt dit jaar op 7 procent van de cataloguswaarde van de fiets.

Nu zijn er fietsen met een accu in allerlei prijsklassen. Dus stel een werknemer kiest een e-bike van 2.000 euro, dan moet die 140 euro optellen bij z’n inkomen. Bij een inkomen van maximaal 68.000 euro betaalt de werknemer daar 37,35 procent belasting over. Dat komt neer op 4,36 euro per maand.

Maar stel nou dat de werknemer gaat voor een hele mooie, stijlvolle fiets. Het mag wat kosten, het is een officieel vervoermiddel van de zaak, een luxe e-bike met een prijskaartje van 4.300 euro. Afhankelijk van de belastingschijf komt dat neer op een fiscale bijtelling voor privé-gebruik tussen de 9 euro en 12,50 euro netto kosten per maand.

Vergelijk dat eens met een auto van de zaak. Tegenover een zeer luxe elektrische fiets nemen we de qua aanschafprijs voordeligste elektrische auto, de Peugeot iOn, met een catalogusprijs vanaf 22.360 euro. Een auto met een actieradius volgens de EV-database van ongeveer 90 kilometer.

Die elektrische auto valt in de meest voordelige bijtellingsklasse van 8 procent. De fiscale prijs is nog ietsje lager dan de catalogusprijs. Als je dit doorrekent ben je bij een inkomen tot ongeveer 68.000 euro per maand aan bijtelling voor privé-gebruik 53 euro kwijt; daarboven is de bijtelling 71 euro per maand.

Wanneer je vergelijkt met een benzine- of dieselauto is het verschil helemaal groot. Een Peugeot 108 kost weliswaar slechts de helft van een elektrische Peugeot iOn. Maar met een benzine- of dieselauto moet je 22 procent van de cataloguswaarde optellen bij je inkomen, dus dat tikt al gauw stevig aan.

Dit artikel is onderdeel van een serie over e-bikes, in samenwerking met Hellorider.

Bereken jouw leasekosten