Duurzaamheid is zo belangrijk geworden dat bedrijven in de verleiding kunnen komen om te schermen met ondoorzichtige claims op dit gebied.

De Nederlandse toezichthouder ACM heeft vijf regels opgesteld waar aanbieders van producten en diensten aan moeten voldoen als ze claimen dat iets duurzaam is.

De regels moeten greenwashing tegengaan.

Investeren in de duurzaamheid van producten en diensten kan een oprechte missie zijn. Maar soms is het niet meer dan een marketingtruc met weinig substantie. Dit fenomeen wordt ook wel greenwashing genoemd en daar wil de Nederlandse toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt) iets aan doen.

Claims over duurzaamheid van producten en diensten zijn per direct gebonden aan regels, zo maakte de ACM dinsdag bekend.

De toezichthouder heeft daarvoor vijf vuistregels opgesteld, zodat consumenten goed en volledig worden voorgelicht. Bedrijven die de regels overtreden kunnen op termijn worden aangepakt, waarschuwt de waakhond.

Het gaat om de volgende vijf eisen die gelden voor aanbieders van producten en diensten met een duurzaamheidsclaim.

  • Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft.
  • Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel.
  • Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn.
  • Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van je bedrijf.
  • Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.

Voor consumenten speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol bij het doen van aankopen, merkt de toezichthouder op. Dit maakt het voor bedrijven aantrekkelijk om producten en diensten als duurzaam aan te prijzen.

ACM wil op termijn boetes opleggen voor greenwashing

Consumenten kunnen de claims zelf niet controleren. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat de claims die bedrijven doen kloppen, aldus de ACM.

Bedrijven die zich niet houden aan de regels kunnen door ACM worden aangepakt. Dat kan door een boete of een last onder dwangsom.

Verder schroomt de ACM niet om bedrijven die het niet zo nauw met de regels nemen in de openbaarheid aan te spreken op de tekortkomingen.

Consumenten en bedrijven kunnen vermoedens van valse of misleidende duurzaamheidsclaims ook bij de ACM melden, zo wordt benadrukt.

LEES OOK: Veganistisch merk Oatly ligt onder vuur van activisten, omdat Trump-aanhanger Stephen Schwarzman aandeelhouder is geworden met zijn Blackstone