Terwijl compagnons Rolf van de Velde, Christiaan Willemsen, Lennart Schröer en Marcus Breekweg de markt verkennen, stuiten ze op een probleem waar het ene na het andere bedrijf zijn tanden op stukbijt. De mannen zijn ervan overtuigd dat zij de oplossing wél hebben.

Nu haalt startup van het jaar én beste Internet of Things-idee van Europa Undagrid met haar IoT-toepassingen wereldwijd de ene na de andere multinational binnen. Hierdoor worden tienduizenden werknemers in de luchtvaart-, maritieme en facilitaire sector geholpen. En dat is nog maar het begin.

Het begint allemaal acht jaar geleden. Rolf van de Velde, dan nog aandeelhouder van Moving Intelligence dat track en trace-systemen voor auto’s levert, wordt benaderd door de directeur van airport-dienstverlener S-P-S International.

Zijn vraag: heel fijn dat we dankzij jullie onze auto’s kunnen traceren, maar wat nog veel fijner zou zijn, is als jullie datzelfde zouden kunnen doen met onze ongemotoriseerde materialen als bagagekarren en vliegtuigtrappen. Helaas moet Van de Velde concluderen dat de techniek daar op dat moment nog niet toereikend voor is.

Vier jaar later verkent hij met compagnons Christiaan Willemsen, Lennart Schröer en Markus Breekweg de markt om een startup te beginnen. De eerste twee hebben net als Van de Velde zelf een achtergrond in de automotive-industrie, Markus Breekweg was hoofd IoT innovatie en transformatie bij Vodafone Global Enterprise.

Breekweg vertelt over die beginfase: “We bevonden ons nog in het stadium van marktverkenning toen Rolf op een congres die directeur weer tegenkwam. De kwestie van het slecht kunnen traceren van bagagekarren bleek er nog steeds te zijn en alle partijen die probeerden dat op te lossen, liepen stuk op de techniek.”

Groot probleem

De vier mannen duiken erin en denken wél de techniek in huis te hebben om deze kwestie op te lossen. Ze besluiten een marktscan te doen. Marcus Breekweg: “Daaruit bleek hoe groot het probleem was. De pijn van het slecht kunnen traceren van de ruim 10.000 bagagekarren, wielblokken en vliegtuigtrappen op Schiphol betekent in de praktijk namelijk dat een dure monteur die een wielblok moet repareren moet wachten tot het juiste exemplaar gevonden is. En voor de jaarlijks 68 miljoen passagiers op Schiphol betekent het kostbare vertragingen.”

Lees ook op Business Insider

Ze starten een pilot met twaalf bagagekarren. Breekweg is er nog enthousiast over: “Dat was in januari 2014 en die ging perfect! Eind januari kregen we de bevestiging dat we verder konden en hadden we al een opdracht voor duizend bagagekarren. In april waren we onder de naam Undagrid van start.”

Direct haalden de pioniers investeringen van enkele miljoenen binnen en werd Undagrid uitgeroepen tot startup van het jaar én beste IoT-idee van Europa. Nu, nog maar vier jaar later, is de voormalige startup een scale-up met 22 man in dienst en heeft het multinationals als Heathrow, Lufthansa en Schiphol als klant.

Van levensbelang

Maar hoe werkt die techniek precies? Marcus Breekweg legt het graag uit: “De essentie is dat wij verschillende technologieën combineren, waardoor we via sensoren de ongemotoriseerde materialen op bijvoorbeeld een vliegveld kunnen traceren. Daarbij werken we nauw samen met andere partijen, zoals Vodafone. We gebruiken hun NarrowBand-IoT netwerk om heel energiezuinig data te verzenden. We hebben voor Vodafone gekozen omdat het cruciaal is dat we wereldwijd op meerdere plekken tegelijkertijd support krijgen.”

Daarbij is de garantie van continuïteit die Vodafone kan bieden van levensbelang. “Bij een storing gaat het erom hoe snel we daarop kunnen acteren en dat we de juiste support krijgen. Vodafone bleek zich er bij uitstek van bewust dat de slechts vier, vijf simkaarten die we op één luchthaven gebruiken, via routers communiceren met de trackers van duizenden stuks materieel.”

Boorplatforms

En het mooie is: Undagrid is voor nog veel meer zaken inzetbaar. “Naast de luchtvaartindustrie zijn we bezig in de maritieme sector. Met name offshore, olie, gas. Naar en van de boorplatforms gaat er een continue stroom containers met materiaal, gekoeld voedsel en andere benodigdheden, en die is nog steeds niet goed inzichtelijk,” legt Marcus Breekweg uit. “Wij zijn daar nu ingestapt en dat loopt goed.”

Ook ontwikkelt Undagrid inmiddels toepassingen voor facilitaire diensten. “In terminals worden bijvoorbeeld toiletten gereinigd en vuilnisbakken geleegd, doordat sensoren de facilitaire diensten laten weten wanneer dat nodig is.”

Nieuwe business

Undagrid heeft dus duidelijke focusgebieden, maar er is nog zo veel meer mogelijk. Marcus Breekweg vertelt het vol trots: “Iedereen die informatie wil hebben van objecten waar hij mee werkt, of zelfs van een grote kudde vee, kan onze technologieën inzetten. Daarom kijken we nu hoe we ze kunnen standaardiseren, zodat anderen daar nieuwe business omheen kunnen bouwen. De gesprekken zijn al gaande, dus er staat in de toekomst nog veel moois te gebeuren!”

Dit is het zevende artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone.

Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.

Lees ook: 6 simpele stappen voor een hogere omzet en toekomstbestendig bedrijf