Noem een branche die niet aan technologische ontwikkelingen onderhevig is. Geef toe: dat is vrij lastig.

Op alle fronten gaan de innovaties als een razende. Natuurlijk wil jij met je organisatie klaar zijn voor de nieuwe toepassingen en mogelijkheden van morgen, maar waar begin je?

Ieder bedrijf digitaliseert

Ben je – voorzichtig uitgedrukt – niet zo’n fan van digitalisering? Dat kan. Er zijn nog steeds allerlei bedrijven die vandaag succesvol zijn met hun ouderwetse manier van werken. Maar besef: zelfs de bakker op de hoek of je vaste autogarage zijn al meer tech dan je denkt.

Met digitaal betalen, software om hun voorraad bij te houden of technologie om snel de problemen van je auto uit te lezen. Wat de business ook is, iedere branche digitaliseert.

Het goede nieuws: je hoeft geen tech-wizard te zijn om klaar te zijn voor de toekomst.

Wat wil je doen om je bedrijf toekomstbestendig te maken? 6 stappen om je eenvoudig op weg te helpen.

Stap 1: Besef, het Internet of Things is ook iets voor jou

Een van de belangrijkste digitale ontwikkelingen is het Internet of Things (IoT): apparaten die met elkaar praten en zo zorgen voor kostenbesparing, efficiëntie, meer duurzaamheid en tevreden klanten voor je onderneming. En dat is zeker geen ver-van-mijn-bed-show: al 29 procent van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van IoT-toepassingen.

Lees ook op Business Insider

Van de boer die via een slimme sensor precies weet wanneer zijn koeien bevallen, tot Schiphol dat met dank aan slimme sensoren 10.000 bagagekarren, wielblokken en vliegtuigtrappen realtime in de gaten houdt. In vrijwel elke branche zijn mooie voorbeelden van IoT te vinden. Dus ook in die van jou.

Stap 2: Weet wat IoT je kan opleveren

Oké, misschien is IoT toch ook iets voor in jouw bedrijf. Maar dan moet het je wel iets opleveren. Volgens Jelmer Letterie, die bij VodafoneZiggo het IoT-portfolio voor ondernemers opbouwt, heeft het Internet of Things grofweg drie voordelen voor bedrijven.

#1 Efficiënter werken

“Om te beginnen: je kunt meer doen met minder. Als je bijvoorbeeld bloemen exporteert, kun je nu op afstand checken of de container waar je bloemen in zitten de juiste temperatuur heeft. Zo weet je zeker dat ze ook vers bij je klanten aankomen.”

#2 Verhoogde omzet

Voordeel twee: meer omzet. “Meer dan de helft van bedrijven die IoT inzetten, zien hun omzet stijgen of weten nieuwe omzetbronnen aan te boren”, vertelt Letterie op basis van een wereldwijd onderzoek van Vodafone. “Vaak omdat ze hun klanten zo veel beter kunnen bedienen.

Denk aan kledingwinkel Mango: dankzij digitale spiegels in hun pashokjes kan een klant zien hoe een jurk staat – zelfs als die jurk niet in de juiste maat in de winkel hangt. En staat de jurk goed, dan krijgen ze de juiste maat gewoon thuisgestuurd.”

#3 Risico’s managen

Een derde meerwaarde van IoT is dat je de risico’s van je onderneming beter kunt managen. Bijvoorbeeld door de machines in je fabriek uit te rusten met slimme sensoren, zodat je weet wanneer ze aan onderhoud toe zijn. Zo loopt je productie minder gevaar.

Stap 3: Check wat je klanten verwachten

Kijk goed wat jouw klanten gewend zijn. Verzend je bijvoorbeeld producten, weet dan dat grote webwinkels zoals Coolblue of Zalando hierin de standaard bepalen met hun dienstverlening. Dankzij connected technologie weten consumenten iedere dag precies waar hun bestelling is en wanneer ze deze zullen ontvangen. Die service willen zij ook als zij bij jouw bedrijf iets bestellen.

En houd jij je bezig met de energiehuishouding in kantoren of andere gebouwen, dan weet je dat je niet meer om de slimme thermostaat heen kunt. IoT is geen nice to have meer, maar een need to have. Voor diverse branches.

Stap 4: Bedenk wat de grootste bottleneck is van je bedrijf

“Kijk eerst naar wat je frustreert in je dagelijks werk”, adviseert Jelmer Letterie van VodafoneZiggo. Heb je slecht grip op je voorraad? Is het lastig te bepalen om te bepalen wat de meest efficiënte bezorgroute is? Start bij een simpel probleem en vraag jezelf af: ‘Zou het niet mooi zijn als…’.

Technologie is daar niet leidend in, zegt Letterie. “Bij alle ondernemers die wij spreken, begint de IoT-vraag bij de business: wat kunnen we beter doen, voor ons product of voor onze klanten?”

Stap 5: Begin gewoon, klein

Natuurlijk kun je nu ineens grof investeren in sensoren en simkaarten voor al je producten, machines en medewerkers. Maar dat is meestal nergens voor nodig. “Begin klein”, zegt Letterie.

“Er bestaat al best veel plug-and-play-techniek, kleine betaalbare pakketjes om zelf te experimenteren met IoT. Vrij simpele techniek, waarmee je op afstand dingen als locatie, snelheid en temperatuur kunt volgen.” Voor ondernemers met koudwatervrees komt Vodafone in augustus met een simpel starterspakket: de IoT Rapid Development Kit.

Stap 6: Kijk naar de toekomst

Heb je de eerste IoT-stappen genomen voor jouw bedrijf? Goed bezig, je bent klaar voor de toekomst. En die toekomst belooft veel meer IoT-mogelijkheden. Kijk dus vooruit naar de volgende stap voor jouw onderneming. Zo zijn telecomaanbieders als VodafoneZiggo hard bezig om in de komende jaren 5G uit te rollen, de volgende generatie snel mobiel internet.

Letterie: “Dat gaat veel verder dan YouTube kijken op je telefoon. Met 5G wordt het mogelijk om veel meer IoT-sensoren energiezuinig met internet te verbinden, zelfs als je ze onder grond stopt. Dat opent een hele wereld, bijvoorbeeld om de kwaliteit van kabels onder de grond te monitoren.”

Ook worden apparaten echt slim, dankzij Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning. Nu nog gaat IoT vooral om data genereren. “Maar machines gaan ook zelf iets doen met die data”, zegt Letterie. “Je ziet dat boeren nu al de droogte van hun landbouwgrond kunnen meten met IoT-oplossingen. Maar met AI kan de sproei-installatie zelf bepalen wanneer de grond extra water nodig heeft.”

Wat IoT-expert Letterie zou doen, als hij zelf ondernemer was met Internet of Things-oplossingen? “Zonder twijfel: focussen op Artificial Intelligence. Dat gaat ons nog heel veel moois brengen.” Lees hier het uitgebreide onderzoek van Vodafone.

Dit is het vijfde artikel in een reeks over IoT in samenwerking met Vodafone.

Bij Vodafone draait het Internet of Things niet alleen om things, maar vooral om mensen en de dingen die zij ermee doen. Of het nu gaat om slimmer en efficiënter werken, kosten besparen in je dagelijkse productie of een disruptief product lanceren: het Internet of Things van Vodafone maakt het mogelijk. Begin vandaag nog op vodafone.nl/iot.

Lees ook: 1 op de 3 bedrijven werkt al met Internet of Things: dit wil je weten voor jouw bedrijf