2017 was het veiligste jaar ooit om een vliegreis te maken. Geen enkele commerciële vlucht noteerde een dodelijk ongeval. Dat is uniek in de geschiedenis van de luchtvaart.

Natuurlijk zijn er maatschappijen die het beter doen dan anderen. Daarom zet AirlineRatings.net elk jaar de veiligste maatschappijen op een rijtje. De criteria zijn helder:

  • De reputatie van een maatschappij bij internationale regelgevers
  • Het aantal ongelukken in de voorbije tien jaar
  • De gemiddelde leeftijd van de toestellen
  • Het resultaat van de ‘veiligheidsaudit’ door de ICAO, het VN-luchtvaartorgaan
  • Of het land van herkomst de 8 veiligheidsprincipes van de ICAO onderschrijft

Alle maatschappijen op de lijst voldoen aan deze criteria.

“Het is essentieel dat passagiers zowel de juiste informatie ontvangen over veiligheid als over prijzen en service”, zegt hoofdredacteur van AirlineRatings.net Geoffrey Thomas.

Normaal gesproken leidt het onderzoek tot een winnaar, maar over dit veiligste jaar ooit kiest de website voor een lijst van 20 veiligste maatschappijen zonder een bepaald gewicht aan de positie. Leest hieronder welke bedrijven op de lijst staan, in alfabetische volgorde.


Air New Zealand heeft de weg naar boven weten te vinden na financiële problemen aan het begin van deze eeuw. AirlineRatings.net bekroonde de Nieuw-Zeelandse maatschappij met de titel van ‘beste airline’ wereldwijd voor de derde keer op rij. In de voorbije decennia heeft Air New Zealand geen noemenswaardig ongeluk doorgemaakt.

Foto: Air New Zealand

Ondanks de naam is Alaska Airlines gestationeerd in Seattle. De maatschappij is marktleider aan de Amerikaanse westkust en kocht in 2016 concurrent Virgin America voor 2,6 miljard dollar. Na 2000 was geen toestel van het bedrijf nog betrokken bij een dodelijk ongeval.

Foto: AP

All Nippon Airways uit Japan vliegt al 45 jaar zonder crash en geldt ook qua service als één van ‘s werelds beste maatschappijen.

Foto: Flickr/Brussels Airport

British Airways bestaat sinds de fusie van British Overseas Airways Corporation en British European Airways in 1974 en maakte sindsdien slechts één dodelijk ongeval mee (in 1976).

Foto: Flickr/airwolfhound

AirlineRatings.com riep Cathay Pacific recent uit tot één van de tien beste maatschappijen op aarde. Het bedrijf is minstens zo competent op het gebied van veiligheid en heeft – afgezien van een terroristische aanslag – geen fataal ongeval doorgemaakt sinds 1967.

Foto: Flickr/Michael Rehfeldt

Emirates behoort tot de toonaangevende spelers in de luchtvaarwereld. De maatschappij uit Dubai staat vooral bekend om z’n luxueuze stoelen in first class en business class, maar heeft ook slechts één toestel verloren in een ongeval in haar 31-jarige geschiedenis.

Foto: AP

Net als de buren, onderhoudt Etihad uit Abu Dhabi een vlekkeloos veiligheidsrapport. En dat terwijl de maatschappij nog maar 14 jaar oud is.

Foto: Etihad

EVA Air mag dan vooral bekend zijn vanwege de Hello Kitty-vliegtuigen, de Taiwanese maatschappij verdedigt al lange tijd een topreputatie in Azië. Sinds de eerste vlucht in 1991 is EVA Air niet betrokken geweest bij grotere ongevallen.

Foto: Flickr/Simon Boddy

Finnair is een kleine speler zijn op het Europese toneel, maar het onderhoudt wel een topvloot van Airbus-toestellen – waaronder de nieuwe A350. Al sinds de zestiger jaren vliegt Finnair zonder brokken.

Foto: AP/Finnair

Hawaiian Airlines behoort consistent tot de Amerikaanse topmaatschappijen, hoewel het een vrij klein bedrijf is met circa 50 toestellen. Opmerkelijk is echter dat het sinds dag 1 in 1929 geen fataal ongeval kende.

Foto: Hawaiian Airlines

Japan Airlines is 60 jaar de nationale luchtvaartmaatschappij van Japan en vliegt al meer dan de helft van die tijd zonder een crash met dodelijke gevolgen.

Foto: Flickr/Tomas Del Coro

Onze eigen KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij die nog steeds rondvliegt. Volgend jaar viert het bedrijf zijn 100e verjaardag, hoewel het sinds 2004 formeel één bedrijf vormt met Air France. In bijna veertig jaar heeft de KLM geen dodelijk ongeval doorgemaakt.

Foto: KLM

Het laatste dodelijke ongeval met een Lufthansa-toestel dateert van 1993 en de Duitse maatschappij draagt bij Airlineratings.net de titel van ‘Best European Long-haul airline‘.

Foto: Lufthansa

Hoewel niet Scandinavisch, mogen we Qantas best vergelijken met Volvo: een bedrijf met een reputatie voor veiligheid. De Australische maatschappij bestaat al 96 jaar en heeft sinds 1951 geen fatale crash meer gekend.

Foto: Qantas

Royal Jordanian mag dan niet zo veelbesproken zijn als andere Midden-Oosterse vliegbedrijven, het is wel één van de veiligste. Al drie decennia opereert de maatschappij ongeval-vrij.

Foto: Boeing

Scandinavian Airlines SAS is de zogenoemde ‘flag carrier’ van drie landen: Denemarken, Noorwegen en Zweden. Het laatste ongeval dateert van 2001, maar de schuld van dat incident op Milaan-Linate lag niet bij de Scandinavische maatschappij.

Foto: SAS

Singapore Airlines behoort wereldwijd tot de top van vliegbedrijven en is 18 jaar ongeluk-vrij. Recensiewebsite Skytrax riep Singapore uit tot de nummer twee van de wereld en de hub van het bedrijf, Changi Airport, scoort eveneens hoog.

Foto: Singapore Airlines

De overblijfselen van het failliete Swissair vormen tegenwoordig de Lufthansa-tak SWISS, met bases in Zürich en Genève. In de huidige vorm, opererend vanaf 2002, beleefde de maatschappij nooit een fataal ongeval.

Foto: Flickr/Aero Icarus

Richard Branson stapte met Virgin Atlantic de luchtvaart binnen en het heeft nog nooit een dodelijk ongeval meegemaakt. De Amerikaanse maatschappij Delta bezit sinds 2012 49 procent van de aandelen.

Foto: Flickr/Tomás Del Coro

Virgin Australia is de Australische poot van Bransons luchtvaartimperium en bestaat sinds 1999. Aanvankelijk volgde het bedrijf een low-coststrategie, maar die ging in 2011 uit het raam. De maatschappij heeft geen fatale ongevallen doorgemaakt.

Foto: REUTERS/Jason Reed