Op het gebied van conversatie zijn er twee pijnlijke extremen.

Je hebt mensen die zo passief en terughoudend zijn dat een gewoon gesprekje over koetjes en kalfjes al heel vermoeiend is. En aan de andere kant van het spectrum heb je mensen die zo dominant en vol van zichzelf zijn dat je de blaren op je tong kan praten, maar je nauwelijks wordt opgemerkt.

Een hoofdstuk in Pitch Perfect: How to Say it Right the First Time, Every Time van Bill McGowan en Alisa Bowman gaat in op dat laatste geval dat zij “egg-timer narcissists” noemen (ETN).

Zo omschrijven zij een ETN:

“In minder dan de kooktijd van een ei kunnen deze egocentrische mensen een plan bedenken om het gesprek te veranderen van wat jij aan het vertellen bent, naar hun favoriete onderwerp: zichzelf.”

Deze waarnemingen zijn gebaseerd op de jarenlange ervaring van McGowan. Eerst als Emmy Award-winnende journalist en later als communicatiecoach van klanten zoals Sheryl Sandberg en Jack Welch.

Volgens McGowan gedraagt iedereen zich weleens als een ETN, want over jezelf praten kan veel voldoening geven. Maar het is belangrijk die impuls te onderdrukken, zodat je je het grootste deel van de tijd als iemand met een heel normaal ego gedraagt.

Lees ook op Business Insider

De auteurs hebben drie voorbeelden van kenmerkend gedrag van ETN’s op een rijtje gezet.

  • Ze beginnen een gesprek met een verhaal of pitch zonder eerste degene met wie ze praten te leren kennen.
  • Ze laten het hele gesprek over henzelf gaan zonder ooit om input van hun gesprekspartner te vragen.
  • Ze stoppen met het gesprek en laten de ander zitten zodra ze iemand zien met wie ze liever praten.

Klinkt niet als iemand die je zou willen zijn, toch? De auteurs hebben ook tips om deze ETN-neigingen te onderdrukken.

  • Probeer voordat je een gesprek begint zoveel mogelijk te weten te komen van je gesprekspartner. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met vragen naar hun hobby’s of familie.
  • Maak van het gesprek een kwestie van geven en nemen; probeer te luisteren en stel vragen tijdens op z’n minst de helft van het gesprek.
  • Bereid een aantal beleefde excuses voor om het gesprek af te ronden. Bijvoorbeeld: “Ik heb eten gekocht dat opgewarmd moet worden, dus ik ga nu naar de keuken om dat te doen. Misschien kunnen we straks verder praten” of “Mijn dochter heeft morgen een belangrijk proefwerk en ik wil haar even bellen om te vragen hoe het gaat met leren. Het was echt fijn om met je te praten.”
  • Vraag door over dingen die je gesprekspartner vertelt om te laten zien dat je goed aan het luisteren bent en de ander uitnodigt nog meer te vertellen.

De auteurs raden ook aan om aandacht te besteden aan je gezichtsuitdrukking en je lichaamstaal tijdens een gesprek. Die kunnen al heel snel desinteresse uitdrukken in wat de ander te zeggen heeft.

Dus buig een beetje naar je gesprekspartner toe, maak oogcontact en probeer nieuwsgierig over te komen.

McGowan is zeker niet de eerste die wijst op de kracht van luisteren als tegenovergestelde van over je gesprekspartner heen walsen. Al in 1936 publiceerde Dale Carnegie zijn bestseller How to Win Friends and Influence People waarin hij betoogde dat de beste manier om leuk gevonden te worden is om anderen over zichzelf te laten praten.

En ook nu schrijven de auteurs van Pitch Perfect dat luisteren naar je gesprekspartner jouzelf kan helpen:

“Alleen door te luisteren kan je stukjes informatie verzamelen die je kan gebruiken voor een latere pitch. Dus in plaats van je baas iets te vragen als ‘Hoe was je weekend?’ kan je beter proberen een dieper gesprek te voeren door iets specifiekers en persoonlijkers te vragen als ‘Hoe gaat het trouwens met de studie van je dochter in het buitenland?'”

Dat is een klassieke win-win-situatie.

LEES OOK: Deze vraag stelt YouTube-baas Susan Wojcicki altijd aan sollicitanten