Eindelijk is de productieversie van de Tesla Model X onthuld. Afgelopen nacht werd de zevenpersoons elektrische crossover gepresenteerd in de Tesla-fabriek in Fremont in Californië.

De definitieve versie van de Tesla Model X lijkt veel op het concept model dat al in 2012 werd gepresenteerd, schrijft Carros.nl. De auto, die een jaar later verschijnt dan oorspronkelijk de bedoeling was, neemt de vleugeldeuren van het concept over. Zo wordt het makkelijker om achterin te stappen bij krappe parkeerplaatsen.

Bijzonderheid aan die vleugeldeuren is een extra scharnier, waardoor ze eerst een klein stukje openen en dan omhoog schuiven. De voorportieren zijn normale exemplaren, maar de voorruit loopt door in het dak net als bij een Citroën C3 optioneel was.

Verder lijkt de Model X een beetje op een BMW 5-serie GT, maar is hij technisch nauw verwant aan de Model S. Daarvan neemt hij de complete aandrijflijn over, wat betekent dat de auto ook prestaties levert op dat niveau. In circa 3,5 seconden kan de auto van 0 naar 100 km/h sprinten als je de snelste versie neemt, de P90D met 90 kWh accu.

De Tesla Model X mag in de Amerikaanse specificatie 2.268 kilogram trekken en de basisversie kan volgens de EPA-verbruiksmeting 413 kilometer rijden. In de praktijk is het dan doorgaans nog een kwart minder.

Tesla-topman Elon Musk verwacht dat de Model X in de Amerikaanse crashtest vijf sterren krijgt. In de loop van volgend jaar komt de Model X ook naar Europa. De tamelijk rijk uitgeruste introductieversie kost in de Verenigde Staten 132.000 dollar, een Nederlandse prijs is nog niet genoemd.

Lees ook op Carros.nl

5 miljoen Volkswagens teruggeroepen vanwege dieselschandaal

Zo werkt de sjoemelsoftware van Volkswagen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl