Al sinds haar 26ste is Maartje Frederiks (inmiddels 32) CEO van HelloFresh in de Benelux. “Op dat moment stond het bedrijf echt nog in zijn kinderschoenen. Er was een logo, het concept was op hoog niveau uitgedacht en er was een URL. Veel meer was er niet.”

Ze had een fantastische baan als consultant bij &samhoud, maar besloot toch mee te gaan in het idee van een paar Duitse vrienden. “Toen ik een etentje had met een vriend kwamen mijn ambities ter sprake. Uiteindelijk heeft hij me gekoppeld aan Dominik Richter (een van de oprichters van HelloFresh, red.) en dat bleek een goede match.”

Van haar jonge leeftijd heeft ze nooit last gehad. “Ik denk dat het juist goed bij HelloFresh paste: een jonge, vernieuwende aanpak. Er was meteen veel vertrouwen vanuit leveranciers, dus ik denk dat er daarom geen vooroordelen waren over mijn leeftijd.”

“Mensen vroegen juist: hoe gaat dat dan werken, zo’n foodbox? Willen mensen niet eerst de producten zien? Is het wel vers? Er waren een hoop barrières te overwinnen, maar dat was meer inhoudelijk”, legt de CEO uit.

Wat is jouw advies voor ambitieuze twintigers?
Frederiks: “Creëer een doel voor jezelf en focus daarop. Als je weet wat je wilt is het makkelijker om uiteindelijk je doel te realiseren. Ik wist heel goed wat ik wilde en waar ik gelukkig van word, en dat weet ik nog steeds. Op deze manier heb je een doel om na te jagen.”

Haar eigen doelstelling is inmiddels een zakelijk doel geworden. “Voor mij betekent dit mijn doel delen met iedereen die heel hard werkt aan HelloFresh. Op dit moment is onze ambitie om steeds meer mensen te ontzorgen en te laten genieten van een gezonde maaltijd. Stapje voor stapje.”

“Ik heb daar doelstellingen aan gehangen om het heel concreet en meetbaar te maken. Iedereen is zich daarvan bewust.”

Lees het hele interview met Frederiks: ‘Dit gaat niet puur over boodschappen doen’

maartje hellofresh interview business insider ceo maartje frederiks