Modemerken Armani en Christian Dior openen dit jaar allebei een vestiging op de Dam, meldt het Parool. Daardoor wordt het plein en de binnenstad nog meer een luxeparadijs voor rijke buitenlandse toeristen.

De modehuizen willen in hun nieuwe flagshipstores de nadruk leggen op uitstraling, zegt hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business Universiteit tegen de krant. De merken verkochten tot nu toe al hun kleding, accessoires en parfums via eigen zelfstandige winkels in de P.C. Hoofstraat of in de shop-in-shops in de Bijenkorf.

Volgens Koelemeijer neemt de bereidheid van luxemerken af om in warenhuizen tussen ander assortiment te hangen, omdat dit de merkwaarde aantast. Eigen winkels zijn in de eerste plaats een verlengstuk van het merk en niet zomaar een verkooppunt. Daarom kiezen de modehuizen voor zichtbaarheid in het centrum van de stad.

De komst van peperdure modezaken is een van de weinige alternatieven voor de Dam, waar de huur gemiddeld tussen de 1.200 en 2.350 euro per vierkante meter per jaar bedraagt.

'Het zal niet rustiger worden op de Dam'

Om de hoek van de nieuwkomers melden zich goedkope modeketens. Zo trekt binnenkort het Amerikaanse TK Maxx in het voormalige Peek & Cloppenburg-pand aan het Damrak, pal naast branchegenoot Primark.

Op deze manier komen de winkels waar het om volume draait naast exclusieve winkels te staan, aldus Koelemeijer. "Opvallend genoeg is dat in Amsterdam vlak bij elkaar."

Volgens haar ontstaat er deze tweedeling in modeland vanwege veranderd winkelgedrag. "Primarkpubliek is wel degelijk geïnteresseerd in Dior. Als het dat niet kan betalen, dan toch zeker om er rond te kijken."

Met de komst van de flagshipstores van Armani en Dior zal het niet rustiger worden op de Dam, denkt Koelemeijer. De winkels zullen veel aandacht trekken van massa's bezoekers uit binnen- en buitenland, die zich zullen vergapen aan weelde. Dat gaat tegen de plannen van de gemeente in om de bezoekersdrukte te verminderen.

LEES OOK: Metaverse Decentraland bereidt zich voor op zijn eerste modeweek, nu de omzet voor digitale kleding stijgt