Dick Benschop vertrekt als topman van luchthaven Schiphol. De druk op Benschop nam toe na maanden van chaos op de luchthaven, vooral als gevolg van personeelstekorten.

Een woordvoerder van Schiphol liet tegenover persbureau ANP weten dat hij zelf zijn functie ter beschikking heeft gesteld. Benschop was sinds 1 mei 2018 de president-directeur van Schiphol. De voormalig staatssecretaris en oud-topman van Shell Nederland volgde destijds Jos Nijhuis op.

Commissarissen van Schiphol hebben ingestemd met het vertrek van Benschop. Hij blijft nog wel aan als Schiphol-baas tot er een opvolger is gevonden.

Sinds de meivakantie zijn er aanhoudend problemen op de luchthaven met lange rijen en reizigers die hun vluchten missen. Schiphol kampt onder andere met een tekort aan beveiligers. Ook bij de bagageafhandeling is de situatie nijpend. De kritiek op Benschop werd gedurende dit jaar steeds heviger omdat het niet lukte om een einde aan de problemen op de luchthaven te maken.

Een wilde staking van baggage-afhandelaars dit voorjaar was een voorbode voor een zomer vol problemen en vertragingen. Om personeel te behouden, deelde Schiphol een zomertoeslag uit. Maar deze regeling liep per september af, waarna veel medewerkers alsnog besloten hun heil elders te zoeken. Dit had opnieuw grote problemen tot gevolg.

Luchtvaartmaatschappijen was deze zomer ook gevraagd om het aantal vluchten te verminderen om de drukte het hoofd te kunnen bieden. Ook deze week was het nog zo druk op de luchthaven dat opnieuw mensen hun vlucht misten.

Benschop stelt in een reactie dat er veel aandacht, en ook kritiek, is voor de manier waarop Schiphol de problemen aanpakt. Hij wijst daarbij op zijn verantwoordelijkheid als topman. "Ik maak op eigen initiatief plaats om Schiphol de ruimte te geven een nieuwe start te maken. Ik wil niet dat de aandacht voor mijn persoon een belemmering voor Schiphol gaat vormen", aldus de vertrekkend topman.

"De situatie op Schiphol en wat dat betekent voor onze reizigers en medewerkers gaat mij aan het hart. Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar we zijn er nog niet. Ik hoop wel dat het snel beter gaat. Ik hou van Schiphol. Leidinggeven aan dit bedrijf was voor mij een grote eer."

FNV is 'bang dat dit oplossing vertraagt'

Vakbond FNV vindt het "spijtig" dat topman Dick Benschop van Schiphol vertrekt. "Ik weet niet of aftreden de oplossing van de problemen dichterbij brengt, ik zou zeggen dat optreden eerder leidt tot oplossingen. Ik ben bang dat dit de oplossing verder vertraagt", aldus campagneleider Joost van Doesburg van FNV.

Eerder sloot onder meer FNV met Schiphol een akkoord waarmee er structurele verbeteringen zouden komen voor personeel werkzaam op de luchthaven. "Mijn vertrouwen in Benschop lag erin besloten dat wij die afspraken hadden gemaakt. Nu moet Schiphol op zoek naar iemand anders", zegt Van Doesburg.

Dat Schiphol "veel te ver vast in de race naar beneden zat" en "vastzat in steeds goedkoper worden" verwijt FNV Benschop niet. "Dat lag al besloten in de strategie voor zijn komst." Van Doesburg is verrast door het opstappen van Benschop en had het niet zien aankomen. Hij kan het wel begrijpen: "De druk op hem was hoog."

'Opstappen Benschop gevolg van falend beleid'

In een eerste reactie geeft BARIN, de belangenvereniging van in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen, aan dat het opstappen van Benschop het gevolg is van falend beleid op de luchthaven.

Volgens BARIN-voorzitter Marnix Fruitema is het lastig om Benschop alleen de schuld te geven. Maar de oplossingen die werden aangedragen om de drukte deze zomer het hoofd te bieden waren allesbehalve structureel, zegt hij. "Of het terecht is dat Benschop vertrekt, laat ik even in het midden. Maar de stip op de horizon qua oplossingen is er niet gekomen".

Volgens Fruitema hebben Schiphol, de raad van commissarissen en ook 'Den Haag' allemaal gefaald. Het vertrek van Benschop kwam voor hem wel als een verrassing. "Maar we hebben wel meer verrassingen gehad".

De opvolger van Benschop moet volgens Fruitema iemand zijn die duidelijke keuzes maakt en de lijnen uitzet. Waar nodig moet met de vuist op de tafel worden geslagen. De BARIN-voorzitter legt verder uit dat er fors geïnvesteerd moet worden in de arbeidsomstandigheden, roosters en toeslagen. "Dat betekent ook dat 'Den Haag' als grote aandeelhouder moet accepteren dat de winstgevendheid van Schiphol onder druk komt te staan. De extra kosten moeten door Schiphol worden betaald en niet door de maatschappijen."

Lees over Schiphol en de problemen voor reizigers ook: