Toen de 29-jarige Bram Kerkhof op reis was, wilde hij de allermooiste plekjes van de wereld zien.

Maar iedere keer dat hij zo’n plek via internet vond, viel het hem op dat het er in het echt heel anders uitzag: er stonden vaak grote resorts bij en er waren veel toeristen.

Dat maakt het niet alleen als bezoeker een stuk minder bijzonder om er te zijn, het is ook nog eens slecht voor de natuur. Er komen geregeld nieuwsberichten voorbij over hele eilanden die maandenlang voor toeristen gesloten moeten worden om te kunnen herstellen.

Dat moet anders kunnen, dacht Kerkhof. “Je moet als toerist op dat soort plekken kunnen komen zonder permanente schade aan te richten aan de natuur”, zegt hij op de Dutch Design Week tegen Business Insider.

Maar dat is lastig. Zodra je een hotel neerzet, is dat vaak al slecht voor de omgeving.

Daarom ontwierp Kerkhof samen Frank Keulen, de medeoprichter van zijn bedrijf HappyGreen, een mobiele hotelkamer, een soort kruising tussen een tent en een luxe verblijf. De Hideaway, noemen ze het.

De basisversie van de mobiele hotelkamer is binnen twee dagen op te bouwen, kan vrijwel overal ter wereld worden neergezet en wekt z’n eigen energie op. Maar gasten hoeven niet op luxe in te leveren: ze hebben gewoon een eigen wc en douche en de kamer is voorzien van een hoop technische snufjes. “Alle apparaten kun je vanaf je telefoon bedienen”, zegt Kerkhof.

“Het was belangrijk voor ons dat de Hideaway duurzaam zou zijn, maar dat het voor de consument geen compromis is. Je kunt op een hele gave, luxe manier met duurzaamheid bezig zijn. Dat is waar deze hotelkamer voor staat.”

Hoewel het indrukwekkend klinkt, was het niet gemakkelijk om investeerders te overtuigen van het project.

“Toen we hier anderhalf jaar geleden mee begonnen en het voor het eerst pitchten bij investeerders, was het heel moeilijk om uit te leggen wat de Hideaway precies is”, zegt Kerkhof. “Het concept bestaat verder nog niet echt, ik denk dat we wel veertig tot vijftig keer hebben gepitcht voordat we een duidelijk verhaal hadden.”

Latijns-Amerika verduurzamen met toerisme

Daar kwam nog eens bij dat Kerkhof met HappyGreen niet alleen duurzame hotelkamers wil maken, maar dat de plannen veel verder gaan dan dat.

“In Latijns-Amerika wordt nog niet veel met duurzaamheid gedaan. Dat is zonde, want ze hebben daar over het algemeen veel zonuren en kunnen daarmee veel energie opwekken. Wij willen in Latijns-Amerika niet alleen eco-retreats opzetten, maar ook meteen duurzame oplossingen introduceren.

Als Kerkhof met HappyGreen ergens een paar hotelkamers neerzet, is hij van plan om daar ook elektrische deelauto’s voor gasten aan te schaffen. Om ervoor te zorgen dat ze die kunnen gebruiken, wil hij in samenwerking met ondernemers uit de buurt laadpalen neerzetten in het hele gebied. Zo blijft niet alleen de plek waar de Hideaway staat mooi behouden, maar wordt langzaam het hele gebied duurzamer.

Dat zijn behoorlijk ambitieuze plannen, en Kerkhof is er al heel concreet mee bezig. Zo is hij nu druk met het opzetten van eco-retreats in Panama.

Veel zorgen om de toekomst maakt hij zich niet. “Er gaan uiteraard dingen fout”, zegt hij. Bijvoorbeeld dat we een doordacht ontwerp hadden gemaakt voor de Hideaway, maar dat een leverancier een specifiek onderdeel plotseling niet meer kon leveren, waardoor we weer deels opnieuw moesten beginnen.”

“Maar ik lig nooit wakker. Het scheelt dat onze kosten laag zijn. Om een luxe Hideaway te bouwen, zijn we zo’n 30.000 euro tot 40.000 euro kwijt. En omdat we ze op dit moment niet in hun geheel verkopen aan resorts, maar een soort partnerships opzetten, delen we mee in de opbrengsten van de gasten. Zo verdienen we binnen ongeveer een jaar een Hideaway terug.”

Hoewel hij nog geen winst maakt, kijkt hij vol vertrouwen vooruit. Op dit moment staat er in Zuid-Afrika één Hideaway, maar over drie jaar moeten er over de hele wereld nog veel meer staan. “We hopen dan een aantal resorts en complementaire diensten, zoals elektrische deelauto’s, opgezet te hebben. Vanaf daar willen we het verder uitbouwen.”

LEES OOK: Welke is echt en welke nep? 6 dingen waar je een Rolex aan kunt herkennen