Soms heeft een uitvinding tijd nodig om te rijpen.

Een briljant plan bleef zes jaar in de bureaula van een Zweedse hoogleraar liggen. Twee jaar geleden werd het tijdens een familiedinertje tevoorschijn gehaald – en de timing was perfect.

Johan Nihlén is bestuursvoorzitter en mede-oprichter van de Zweedse kranenproducent Altered. Business Insider spreekt hem over de uitvinding in de Zweedse hoofdstad Stockholm.

“Kaj, mijn schoonvader, probeert ons altijd te enthousiasmeren over zijn projecten. Ditmaal vertelde ik hem dat mijn zakenpartner Mikael en ik graag iets nieuws in de markt wilden zetten, iets dat echt het verschil maakt. En toen kwam Kaj met dit oude idee.”

Kraan met speciale waterverstuiver

Hoogleraar Kaj Mickos houdt zich bezig met innovatieve technologie. Hij had zich enkele jaren geleden gestort op de waterproblematiek naar aanleiding van een reis naar China. “Ik zag direct dat we voor de waterproblematiek moesten uitgaan van de bestaande kranen”, zegt Mickos.

“Uit een gewone kraan stroomt per minuut zo’n 10 tot 12 liter water. Dat is veel water en er gaat dan ook veel verloren. Mijn idee was om het water via een speciale sproeikop te verstuiven en tegelijkertijd met meer kracht uit de kraan te laten komen. Niet alleen krijgt elke druppel daarmee zijn eigen oppervlak, elke druppel wordt daarmee optimaal benut.”

Toen ze het idee op crowdfundingsite Kickstarter lanceerden, ontving Johan Nihlén binnen één dag al 800 mails van financiers.

Lees ook op Business Insider

Altered

Financiering was niet het probleem, het leveren van de voorzetstukken op de kranen wél.

“De logistiek en productie van de sproeikoppen waren niet in lijn met de financiering. Maar omdat we zo veel geld hadden, konden we een nóg beter product maken. Dus we deden een herstart en begonnen in het voorjaar van 2017 met de levering.”

Het eerste product, de sproeikop Nozzle Dual Flow, was voornamelijk voor huishoudelijk gebruik ontwikkeld. De sproeikop heeft twee instellingen: eentje die het water verstuift en waarmee 98 procent water wordt bespaard; met de andere instelling wordt water gesproeid – en dat is goed voor een besparing van 85 procent.

“Een glas water vullen via verstuiving duurt 3 minuten. Je kunt tussentijds de stroom veranderen in meer normale stroom. Je kunt er ook een nóg grotere straal mee maken om bijvoorbeeld potten of pannen mee te vullen. Maar zelfs dan heb je niet meer nodig dan 4 liter per minuut’, zegt Johan Nihlén.

Samenwerking met IKEA

Ook het bedrijfsleven had veel interesse: van Coca-Cola tot het Indiase conglomeraat Tata. En niet geheel verrassend: de Zweedse meubelketen IKEA vond zijn weg naar de uitvinders.

“We hebben lange tijd met IKEA onderhandeld. Wij hebben de licentie en we zijn erop uitgekomen dat IKEA een eigen versie ontwikkelt. Los van de licentie-inkomsten ondersteunde IKEA ons ook bij de ontwikkeling van onze eigen versie”, zegt Johan Nihlén.

Afgelopen juni werd de samenwerking officieel bekend gemaakt. IKEA’s versie van de speciale sproeikop gaat Misteln heten en zal een euro of 5 gaan kosten. Misteln komt binnen een jaar op de markt.

De eigen versie van Nihlén kost 32 euro. “Wat we nu verkopen is volledig gemaakt van ongelood messing. Het heeft een meer duurzame uitstraling dan het IKEA-product, dat geheel van plastic is. De twee versies zijn gericht op andere groepen consumenten. IKEA verkoopt uitsluitend via haar eigen kanaal. De rest van de wereld is voor ons.”

Nihlén geeft aan dat zijn bedrijf ook een eigen plastic sproeikop gaat ontwikkelen. “Maar die zal anders zijn wat betreft het materiaal, ontwerp en functionaliteit. De keuze is aan de consument. Het belangrijkste voor ons is dat dit iets gaat doen aan de mondiale waterproblematiek. Op wereldschaal.”

Internationale uitrol

Tot dusver heeft Altered wereldwijd 60.000 sproeikoppen verkocht, voornamelijk aan individuele consumenten. Samen met hotels ontwikkelen ze nieuwe modellen die geschikt zijn voor kantoren en in publieke ruimten. Samen met distributeurs in de VS, India en het Midden-Oosten wordt het systeem verder ontwikkeld om ook die consumenten binnenboord te krijgen.

Voordat ze met de crowdfundactie begonnen, hadden ze al geld opgehaald bij ondernemer Viktor Tell, een vriend van Johan Nihlén. Samen haalden ze 4,5 miljoen Zweedse kronen op (omgerekend 471.000 euro) uit Tells netwerk.

Een nieuwe financieringsronde is op til. Altered wil nu 15 miljoen Zweedse kronen ophalen (omgerekend 1,4 miljoen euro) om de geografische expansie te bekostigen. Altered heeft op verschillende markten patentaanvragen lopen die nog goedgekeurd moeten worden, maar het bedrijf heeft tot dusverre geen directe concurrenten, zeggen Mickos en Nihlén.

Dit verhaal verscheen oorspronkelijk op Business Insider Nordic.

LEES OOK 8 briljante manieren om je iPhone of Mac te repareren met huis-tuin-en-keukenspullen