Van nul naar 242.000 biertjes in één jaar. Dat deden de zussen Tessel (28) en Do (30). Ze veroveren de biermarkt met hun eigen (speciaal) bier.

Maar het succes heeft een keerzijde. Begin 2017 dreigt een tekort van 50.000 euro. Dit brengt het voortbestaan van ‘Gebrouwen Door Vrouwen’ direct in gevaar. En dat terwijl steeds meer kroegen en detailhandels, waaronder Albert Heijn, hun producten verkopen. Hoe kan dat nou?

Tessel: “We laten ons bier door een externe partij brouwen. Die wil vooraf betaald worden. Door onze snelle omzetgroei in 2016 is dat een fors bedrag aan voorfinanciering. Dit valt niet meer uit de cashflow op te brengen. Vandaar dat dreigende tekort. Onze alerte boekhouder wees ons erop, zodat we maatregelen kunnen treffen.”

Binnen 24 uur geld

Tessel en Do zijn naar huisbank ING gegaan voor een lening. Na een goed gesprek dienden de vrouwen hun businessplan en andere stukken in via de website. Het was een zondagmiddag.

“Nog geen dag later kregen we te horen dat onze kredietaanvraag was goedgekeurd!” zegt Tessel. “Echt supersnel. Het is prettig te weten dat we het geld in principe kunnen krijgen. Al moeten we uiteraard nog wel even de offerte goed doorlezen. Zetten we onze krabbel dan kunnen we de volgende dag al over het geld beschikken.”

Het voorbeeld van bierbrouwers Tessel en Do laat zien dat een snelle financiering voor ondernemers vaak heel belangrijk is. ING ontdekte dat kredietaanvragen intern soms onnodig lang bleven circuleren. Ondertussen wachtten de ondernemers in spanning af.

Dat kan beter, dacht ING, en standaardiseerde de aanvraagprocedure. (Die verloopt nu vooral via de website). Intern kan de afdeling risk binnen een paar uur zijn fiat geven. Verder zijn er checklists waarmee de financiële cijfers van de ondernemer worden gecontroleerd. Door het proces te stroomlijnen, en door de aanwezige branchekennis, is ING in staat binnen 24 uur uitsluitsel te geven.

Stad na stad

En de brouwende vrouwen? In 2017 willen Tessel en Do verder uitbreiden en een landelijk merk worden. Het is zaak om na Amsterdam zoveel mogelijk andere steden te veroveren. “Dat kun je vrij letterlijk nemen,” zegt Tessel. “Het gaat erom stad voor stad een aantal kroegen te overtuigen. Dat is meestal genoeg om de bal zelf verder te laten rollen.”

“Het begon in 2013 als een grap,” vervolgt ze. “We brouwden 35 liter bier in onze keuken, deden dat in beugelflesjes en gaven die cadeau aan vrienden. Eén flesje belandde bij een kroegbaas. Die bleef ons bestoken met de vraag of we ook fusten konden leveren, zo graag wilde hij ons product schenken.” Een jaar verder is ‘Gebrouwen Door Vrouwen’ de meest opmerkelijke nieuwkomer in de toch al dynamische biermarkt. Tessel en Do hebben hun vaste banen opgezegd en zijn full time bierbrouwers.

Blijven praten, ondernemers!

Het succes van de twee zussen zit enerzijds in het product, maar minstens zoveel in hun propositie. “Dat we jong zijn en vrouw is zeker een onderscheidende kracht. Bierbrouwende vrouwen zijn er niet veel,” lacht Tessel. “Tegelijk werken we er keihard voor. Zo staan we op zoveel mogelijk evenementen om rechtstreeks met afnemers in contact te komen. Dat is mijn belangrijkste advies aan jonge ondernemers: praat zoveel mogelijk met anderen, ondernemers en mogelijke klanten. Niet alleen om ideeën op te doen maar vooral ook om je eigen ideeën te toetsen.”

Lees hier over het aanvragen van financiering bij ING Zakelijk.