Een Maleisische app helpt horeca-ondernemers klanten naar hun zaak te trekken op de stillere uurtjes.

Fastfood snacken we de hele dag door, maar voor lekker eten houden we liever de oude vertrouwde tijden aan. Als restaurant of eetcafé piek je maar een paar uur per dag. De rest van de dag is de zaak aanmerkelijk leger.

Hotels kennen ongeveer hetzelfde probleem: vol in de schoolvakanties, desolaat daarbuiten. Hotels geven daarom buiten het seizoen korting op een hotelkamer. Waarom kan je eigenlijk niet hetzelfde doen voor restaurants?

In Nederland experimenteren afzonderlijke horeca-ondernemers voorzichtig met dit concept, aangespoord door de malaise van de economische crisis. Sterrenrestaurant De Leuf probeerde klanten te lokken via een deal met kortingsbonnensite Groupon. Maar een platform voor de gehele horecabranche bestaat niet in Nederland.

App Offpeak in Maleisië

Dat is anders in Maleisië, waar de ondernemers Tan Ban Eu en Lau Ngee Keong aan de weg timmeren met hun site (en app) Offpeak, schrijft TechInAsia. “Volgens ons is het recept voor iedere succesvolle onderneming: een oplossing bieden voor een onvoldane behoefte”, vertelt Tan. “In dit geval was het gat in de markt: horecaondernemers een platform bieden om meer klanten te trekken op hun rustige momenten.”

Tan's bedrijf iCar Asia is genoteerd aan de Australische aandelenbeurs.

Offpeak biedt zijn gebruikers korting tot 50 procent, niet alleen op rustige uren maar de hele dag door, op specifieke tijdstippen. Het is niet nodig om vooruit te reserveren: je kunt tien minuten voor aankomst reserveren.

Geen couponsite

"Ten eerste verkopen dus geen bonnen", zegt Tan. "Ten tweede zijn de aanbiedingen niet eenmalig. De restaurants waar we mee samenwerken delen onze visie, dit is een strategie voor de lange termijn. Bovendien is Offpeak gratis voor restaurateurs én klanten."

Opvallend genoeg rekent Offpeak geen commissie. Volgens Tan heeft omzet nu geen prioriteit. De twee willen eerst bezoekers trekken. Op het moment zijn 220 restaurants bij de app aangesloten. Het doel van de ondernemers voor 2015: heel Maleisië veroveren. Azië moet nog een jaartje of twee wachten.

"Maleisiërs hebben een gezonde eetcultuur. Samen uit eten gaan is een geliefde manier om af te spreken, en Maleisiërs zijn altijd op zoek naar goede, nieuwe restaurants", zegt Lau.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl