Leren netwerken komt bij elke baan van pas.

Om het simpel te zeggen opent het deuren, geeft het je de mogelijkheid informatie te delen met anderen en krijg je contact met mensen die je verder kunnen helpen in je carrière.

Het geeft ook de gelegenheid om mensen te leren kennen die je in het dagelijkse leven waarschijnlijk niet tegen zou komen.

Hoe nuttig netwerken ook is, het kan ook aardig intimiderend zijn. Je hebt lef nodig om op totale vreemden af te stappen en te beginnen met praten, dus is het geen verrassing dat veel mensen niet het maximale uit hun netwerkmogelijkheden weten te halen.

Psycholoog Ronald Riggio, die professor is op het gebied van leiderschap aan de het Claremont McKenna College in Californië, zegt dat effectief netwerken cruciaal is voor succes in je carrière.

Hij sprak met Business Insider over hoe je het beste kan halen uit netwerkbijeenkomsten door te wijzen op wat mensen vaak verkeerd doen. Hier zijn vier veel voorkomende fouten die mensen maken en hoe je die kunt voorkomen.


1. Niet echt luisteren

Foto: Unsplash / Jacob Ufkes

Een grote fout is om niet de tijd te nemen echt te luisteren naar mensen die je ontmoet, zegt Riggio. Vaak zie je collega’s eerder wachten om hun kans om aan het woord te komen, dan dat ze aan het luisteren zijn naar wat een ander vertelt.

Om niet ook een van deze mensen te worden moet je je niet concentreren op wat je zelf wil zeggen, maar vragen stellen en laten merken dat je de mensen die je ontmoet graag wil leren kennen. Je zal er dan waarschijnlijk achter komen dat dat veel bevredigender is en de anderen zullen jou ook beter herinneren als je echte interesse toont.


2. Het zien als ‘corvee’

Foto: Stephen Hird/Reuters

Riggio zegt dat mensen netwerkbijeenkomsten soms zien als een soort van onvermijdelijk ‘corvee’ in plaats van als een goede kans. Als je het ziet als noodzakelijk kwaad dan zorg je er waarschijnlijk zelf al op voorhand voor dat het mislukt.

Om over dit idee heen te stappen moet je volgens Riggio proberen om netwerken te gebruiken om interessante dingen over anderen te weten te komen. Zie het evenement niet als een bijeenkomst met allemaal collega’s waar je niks gemeenschappelijks mee hebt, maar als een mogelijkheid om interessante dingen te leren over nieuwe mensen.

In een blogpost op Psychology Today schrijft psycholoog Ben Dattner dat je waarschijnlijk alleen maar nerveuzer en gestrest wordt als je alleen maar gaat netwerken als “het moet”. In plaats van bedenken wat je uit de bijeenkomst wil halen, kan je beter focussen op wat je anderen te bieden hebt.


3. Te veel zelfpromotie

Foto: Disney/Marvel

Overheers het gesprek niet en heb het niet alleen maar over wat je zelf allemaal hebt bereikt, waarschuwt Riggio. In plaats van een hele uiteenzetting over al je prestaties kan je beter jezelf voorstellen en je nieuwe contact iets interessants over jezelf vertellen dat kan dienen als startpunt van een gesprek.

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Ik ben makelaar en het zal je verbazen wat mensen soms verwachten van een huis.”

Dattner zegt dat het een veel gemaakte fout is om mensen die je ontmoet op de hoogte te houden van wat je allemaal bereikt hebt. Het is veel beter om bij te houden wat zij hebben gedaan. Mensen zijn over het algemeen veel enthousiaster om een gesprek te beginnen met iemand die interesse toont in hen.


4. Elkaar niet goed leren kennen

Foto: B Rosen via flickr

Hoe meer mensen je ontmoet en met hoe meer mensen je praat, hoe makkelijker het wordt om meer mensen te leren kennen. Volgens Riggio is één van de grootste fouten het idee dat netwerken een doel op zich is, in plaats van een mogelijkheid om je horizon te verbreden.

Een goede manier om jezelf daartegen in bescherming te nemen is bij het afronden van een gesprek je visitekaartje te geven met een reden om contact met je op te nemen. Als je bijvoorbeeld in de juridische sector werkt zou je kunnen zeggen: “Als je ooit juridisch advies nodig hebt op het gebied van waar we het net over hadden dan kan je altijd bellen.”

Dattner zegt dat sociale intelligentie een grote rol speelt bij effectief netwerken. Als je weet wat mensen om je heen belangrijk vinden is het makkelijker om hen behulpzaam te zijn en dus is het dan waarschijnlijker dat ze aan je zullen denken en contact met je opnemen. Mensen die hulp aanbieden worden veel meer gewaardeerd dan mensen die zelf om hulp vragen.

LEES OOK: Deze fout moet je absoluut niet maken als je een nieuwe baan hebt