In 2014 kocht het bedrijf achter de razend populaire app Snapchat een ander technologiebedrijfje, Scan. Snapchat betaalde 54 miljoen dollar voor een startup die was opgericht door Garrett Gee en twee vrienden.

De technologie van Scan vormt de basis voor Snapcode. Dat zijn de kleine zwarte puntjes die je op de icoontjes van Snapchat ziet, waardoor gebruikers in staat zijn om te scannen en elkaar te localiseren met de camera’s van hun smartphone.

Na de verkoop van zijn bedrijf deed Gee nog wat klusjes voor Snapchat. Hij zette opbrengst apart – hoeveel hij kreeg van de 54 miljoen dollar, geeft hij niet prijs.

“Na drie maanden besloot ik om de regie over mijn leven te herpakken en stopte ik met mijn baan”, zegt de inmiddels 28-jarige Gee. “Het grote bedrijfsleven past niet zo goed bij mijn persoonlijkheid. Ik functioneer het best als ik me vrij voel, eerlijk tegenover mezelf ben en datgene doe waar ik echt waarde aan hecht.”

Dus wat deed Gee? Hij ging op een wereldreis met zijn vrouw Jessica en zijn kinderen van twee en vier jaar oud.

Zuinige wereldreis

Maar Gee koos er niet voor om de milljoenen die hij van Snapchat kreeg, in te zetten voor de financiering van de reis. In plaats daarvan besloten hij en zijn vrouw al hun vaste bezittingen te verkopen voor zo'n 45 duizend dollar. Dat geld gebruikten ze om zes maanden te reizen - tot december 2015 - of in ieder geval net zo lang als mogelijk was, zonder hun spaargeld aan te spreken.

De familie documenteerde de reis onder het label The Bucket List Family via blogs en sociale media. Na vijf maanden hadden ze nog 5.000 dollar over, aldus Gee. Door scherp te plannen, zuinig te leven en de goedkoopste vluchten te nemen, waren ze erin geslaagd om zich aan het budget te houden.

"Gelukkig kregen we zo veel bekendheid op sociale media dat hotels, luchtvaartmaatschappijen en andere merken met ons samen wilden werken", aldus Gee. "Eerst kregen we onderdak of vliegreizen aangeboden in ruil voor marketing via onze sociale kanalen. Maar toen onze community echt begon te groeien, wilden ze ook betalen. Toen we bijna door onze 45 duizend dollar heen waren, kantelde de zaak en werden we winstgevend."

Leven van sociale media

De partnerships en sponsors van het familieblog zijn inmiddels zo lucratief dat Gee en zijn vrouw ervan kunnen leven. In heel 2016 heeft hij geen cent van zijn Snapchat-miljoenen uitgegeven.

"Dat geld wordt op een veilige manier belegd. Ik wil leven alsof het niet bestaat en eigenlijk helemaal opnieuw beginnen",  aldus Gee. "Ik ben jong en wil ondernemend van geest blijven - niet achterover leunen. Ik wil me niet vastleggen. Dus begin ik weer bij nul en probeer van daaruit dingen te bereiken."

Sinds de lancering van het familie-merk ruim 18 maanden geleden heeft The Bucket List Family 463.000 volgers op Instagram en ruim 41,500 YouTube-volgers gekregen. Garrett en Jessica besteden ongeveer 20 uur per week aan het onderhouden van het blog, sociale media en partnerships.

Met medewerking van Cadence Bambenek.