Autofabrikanten moeten alle auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens die ze vanaf 2022 in Europa verkopen voorzien van extra veiligheidsvoorzieningen. Die lopen uiteen van een ‘zwarte doos’ en een achteruitrijcamera tot parkeersensoren en een intelligente snelheidsassistent die bestuurders aan de juiste snelheid moet houden.

De Europese Commissie, het Europees Parlement en de raad van ministers hebben dinsdag een akkoord bereikt over het veiligheidspakket dat het aantal verkeersdoden flink moet terugdringen.

Volgens verantwoordelijk Eurocommissaris Elżbieta Bieńkowska maken de nieuwe veiligheidsvoorzieningen de kans op menselijke fouten kleiner: “Elk jaar komen 25.000 mensen om het leven op onze wegen. De overgrote meerderheid van deze ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. We kunnen en moeten hier verandering in brengen. Met de nieuwe geavanceerde veiligheidsfuncties die verplicht worden, kunnen we dezelfde impact hebben als toen de veiligheidsgordels voor het eerst werden geïntroduceerd.”

De Europese Commissie stelt dat 90 procent van alle auto-ongelukken wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Dit zijn de nieuwe eisen die aan auto’s worden gesteld in één oogopslag:

Alle nieuwe veiligheidsvoorzieningen op een rij

Hieronder een overzicht van alle vijftien per 2022 verplichte veiligheidssnufjes voor zowel personenauto’s als bestelwagens, bussen en vrachtwagens:

1. Geavanceerde noodremmen (voor auto’s en bestelwagens)
2. Mogelijkheid tot inbouwen alcoholslot (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
3. Waarschuwing voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
4. Afleidingsdetectie tegen bijvoorbeeld het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
5. De zwarte doos: Een datarecorder die kan worden uitgelezen na een ongeluk (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
6. Noodstopsignaal (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
7. Sterk verbeterde veiligheidsgordels (voor auto’s en bestelwagens)
8. Veiligheidsglas om voetgangers en fietsers beter te beschermen bij een botsing (voor auto’s en bestelwagens)
9. Slimme snelheidsassistent die de bestuurder aan de snelheidslimiet houdt (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
10. Rijbaanassistentie om de bestuurder op de juiste plek op de weg te houden (voor auto’s en bestelwagens)
11. Een precrash-systeem aan de zijkant voor betere bescherming van inzittenden bij botsingen (voor auto’s en bestelwagens)
12. Achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren (voor auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
13. Detectiesysteem voor bandenspanning (voor bestelwagens, bussen en vrachtwagens)
14. Detectiesysteem voor kwetsbare weggebruikers en waarschuwing aan voor- en achterkant (voor bussen en vrachtwagens)
15. Specifieke eisen om de dode hoek te elimineren en voetgangers en fietsers beter te zien (voor bussen en vrachtwagens)

Het Europese Parlement en de raad van ministers moeten de plannen nog formeel bekrachtigen.

Lees ook op Business Insider

Lees meer over autorijden: