Uit meer dan 15.000 nominaties werden ze gekozen…

…onderstaande jonge ondernemers, talenten en game changers schopten het dit jaar tot Forbes’ 30 under 30 Europe-lijst: 30 Europeanen onder de 30 jaar die uitblinken in twintig vakgebieden.

Bij de 600 winnaars zitten dit jaar veel Nederlanders. Bekende namen – zoals Max Verstappen, TicketSwap-oprichter Hans Ober en influencer Negin Mirsalehi -, maar ook ondernemers die pas twee jaar bezig zijn met hun bedrijf zoals de mannen van Avant Arte.

Bekijk hieronder de hele lijst met succesvolle twintigers die we volgens Forbes vooral in de gaten moeten houden:


Hans Ober – TicketSwap

hans ober ticketswap

In de categorie: Retail & E-commerce

In 2012 begon Ober samen met twee partners Ticketswap: een platform waar gebruikers makkelijk, snel en veilig tickets voor concerten voor een goede prijs kunnen verkopen. Als verkoper kun je tickets maximaal twintig procent boven de originele prijs aanbieden. Inmiddels heeft TicketSwap al twee miljoen geregistreerde gebruikers.

Wil jij ook wel een bedrijf starten met vrienden? Hier moet je op letten, aldus Hans Ober.


Valerie Hirschhauser en David Kellerman - FRANK about tea

frank about tea

In de categorie: Retail & E-commerce

Na een rondreis op de motor door Oost-Afrika besloot het duo om 100 procent duurzame, Afrikaanse losse thee naar Europa te importeren. In oktober 2016 begonnen ze met hun maandelijkse subscription box voor thee en verdienden ze een plekje in de Sustainable Young 100-lijst. In 2018 verwacht Frank About Tea een omzet van 200.000 euro te halen.


Gert van Vugt - Sustainer Homes

Wolf Bierens (L) en Gert van Vugt, de twee mede-oprichters van Sustainer Homes.

In de categorie: Social Entrepreneurs

De bouwwereld is voor een derde verantwoordelijk voor de wereldwijde uitstoot van CO2. Sustainer Homes heeft een modulair systeem dat, verrassing, duurzame huizen bouwt. Negentig procent van de CO2-uitstoot wordt zo bespaard. Naast dat ze al honderden huizen hebben gebouwd, zijn ze van plan om dit jaar te beginnen met de bouw van drie complete duurzame wijken.

Lees hier meer op Business Insider: Nooit meer een energierekening: dit houten huis in Limburg is geheel zelfvoorzienend


Marijn Flipse - Bolt Mobility

Marijn Flipse

In de categorie: Technology

Bolt Mobility wordt regelmatig ook wel de 'Nederlandse Tesla op twee wielen' genoemd. Het mogelijk duidelijk zijn: het bedrijf wil de markt voor de elektrische scooter domineren. Bolt Mobility, onder leiding van de 24-jarige oprichter en COO Marijn Flipse, haalde 6,4 miljoen euro op via crowdfunding. Het eerste product, de AppScooter, komt in 2019 op de markt.


Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse - Seepje

Seepje-Wasmannen-2-Melvin-en-Jasper

In de categorie: Social Entrepreneurs

Kun je een natuurlijk wasmiddel maken van Nepalese fruitschillen? Ja, bewijzen Gabrielse en Loggies. Hun schoonmaakmiddel is goed voor de natuur en wordt gemaakt door Nepalese families en mensen in een sociale werkplaats. Op dit moment worden er negen Seepje-producten verkocht in meer dan 1100 winkels in Nederland en België.


Max Verstappen - Autocoureur

Max Verstappen had een fantastisch jaar: de Nederlandse Formule 1-coureur brak het ene na het andere record en zette de gevestigde orde op scherp. Nico Rosberg werd uiteindelijk wereldkampioen en stelde in een interview dat hij 'doodsbang' was voor de Nederlander tijdens de laatste race in Abu Dhabi zondag. Een compliment aan Verstappen, die volgend jaar meer wil bouwen op ervaring en minder op gevoel.

In de categorie: Entertainment

Op zijn zeventiende werd Verstappen de jongste coureur in de Formule 1. De rest is geschiedenis. Lees ook even dit artikel: Dit verdient Max Verstappen, onze 20-jarige F1-held die tot nu toe drie races won.


Bas van Rossum - President Global Youth Commission, International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC)

In de categorie: Law & Policy

Bas van Rossum is ‘Global Youth President’ van het Internationale Rode Kruis, één van de grootste humanitaire organisaties ter wereld. Hij beslist mee over het wereldwijde beleid en de strategie, waar ruim 9 miljoen vrijwilligers bij betrokken zijn, waaronder 2800 in Nederland.


Negin Mirsalehi - Influencer

See you next week Amsterdam. Ready to explore Phuket.

Een bericht gedeeld door Negin Mirsalehi (@negin_mirsalehi) op

In de categorie: Art & Culture

Twee jaar geleden zei Mirsalehi 'nee' tegen een ambassadeurschap van 800.000 dollar voor een groot haarproductenmerk. Ze had een groter plan: het lanceren van haar eigen lijn haarproducten, Gisou. Het merk is geinspireerd op haar familie-achtergrond: zes generaties imkers.

Afgelopen jaar haalde Gisou een omzet van bijna 3 miljoen dollar. Daarnaast verdient ze ook nog eens 20.000 dollar per Instagram-post dankzij haar 4,5 miljoen volgers.


Karim Adduchi - Karim Adduchi

In de categorie: Art & Culture

Adduchi is een illustrator, schilder en modeontwerper die werd geboren in Marokko, maar sinds 2011 werkzaam in Amsterdam. Hier deed hij een modeopleiding en in 2016 presenteerde hij 'She Lives Behind the Courtyard Door', dat door de critici lovend werd ontvangen.


Sophie Hardeman - Hardeman

Lara Verheijden

In de categorie: Art & Culture

In 2015 studeerde Sophie Hardeman af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Vrijwel direct daarna kwam ze met haar eigen merk en showde haar eerste collectie tijdens New York Fashion Week in 2015.

Haar meest recente collectie was te zien tijdens de modeweken van New York, Los Angeles en Parijs. Inmiddels mag ze Rihanna en Lady Gaga rekenen tot haar fans en wordt haar kleding wereldwijd verkocht in toonaangevende winkels.


Martijn Nekoui - Oprichter MOAM

In de categorie: Art & Culture

Martijn Nekoui begon MOAM om jonge creatieve talenten een platform te bieden. Hier worden ze gecoacht door iconische namen uit de creatieve industrie. Het MOAM collective project gaf meerdere jonge ontwerpers de kans om een haute couture-collectie te ontwerpen.

Daarnaast heeft de groep al eerder samengewerkt met HEMA, het Rijksmuseum, Doutzen Kroes en Jan Taminiau. Ook organiseert Nekoui exposities in FOAM en EYE om jong talent uit verschillende disciplines onder de aandacht te brengen.


Christian Luiten en Curtis Penning - Avant Arte

Carpet by Faig Ahmed #faigahmed

Een bericht gedeeld door Avant Arte (@avant.arte) op


In de categorie: Art & Culture

Christian Luiten en Curtis Penning begonnen in 2015 Avant Arte: een digitaal verslag van hun eigen reis door de wereld van de kunst. Al snel bouwden ze op social media een enorm volgersaantal op met een wereldwijde community. Vandaag de dag noemen de internationale media Avant Arte 'één van de meest invloedrijke online kunstblogs'.


Luc Aarts - Luc Aarts

#anotherone for @nbh_arnhem shot by @studiocollector 😘

Een bericht gedeeld door Luc Aarts (@luc_aarts) op


In de categorie: Art & Culture

Als tiener had ontwerper Luc Aarts al iets met schoenen. Direct na zijn afstuderen aan ArtEZ in Arnhem begon hij zijn eigen merk. Inmiddels maakt hij schoencollecties voor verschillende modemerken én heeft hij een collectie onder zijn eigen naam met onder andere 'graffiti brogues' .gemaakt van tweed en een hak van oude skateboards.

Afgelopen oktober riep FashionWeek.com Aarts uit tot één van de 10 meest veelbelovende schoenontwerpers.