Een dure elektrische auto rijden is per 1 januari 2019 een stuk minder aantrekkelijk dankzij de zogenoemde ‘Tesla-taks’ voor leaserijders.

Afgelopen jaar hoefde je als leaserijder voor een elektrische auto maximaal 4 procent van de cataloguswaarde op te tellen bij je inkomen, als je privé meer dan 500 kilometer per kalenderjaar in de leaseauto rijdt. Maar die regel is veranderd.

Sinds 1 januari geldt de bijtelling van 4 procent namelijk alleen nog maar tot een waarde van 50 duizend euro voor elektrische auto’s. Voor zover de cataloguswaarde hoger ligt, moet je 22 procent van die hogere waarde bij je inkomen optellen als leaserijder met een elektrische auto.

In de praktijk raakt dit vooral de Tesla Model S, de Tesla Model X en Jaguar I-Pace. Allemaal auto’s die dik boven de 50 duizend euro kosten.  Wie dus een duurdere elektrische wagen rijdt, is sinds dit jaar fors meer kwijt.

Dat dit effect heeft op de verkoop de de bovengenoemde drie modellen, blijkt uit de afgelopen vrijdag gepubliceerde verkoopcijfers van de maand januari. Onderstaande grafiek (de cijfers zijn afkomstig van de RAI BOVAG) maakt duidelijk hoezeer de taks erin hakt bij de aanschaf van de Tesla Model S en X en de Jaguar I-Pace.

We zien een hausse in de aanschaf in december, gevolgd door een diep dal in januari.

Gingen in december nog 1.558 Tesla’s Model S over de toonbank, in januari viel dat aantal naar welgeteld 14. Tesla Model X zakte van  652 naar 9 en de Jaguar I-Pace van 2.621 naar 15.

Lees ook op Business Insider

Duidelijk is dat er een ‘run’ is geweest in de slotmaanden van 2018 voor leaserijders die nog van de oude gunstige regeling wilden profiteren. Maar ook als je de verkopen van de Tesla Model S en de Model X van januari dit jaar vergelijkt met dezelfde maand in 2018, is sprake van een ruime halvering.

Voor de Jaguar I-Pace geldt overigens dat die pas in de tweede helft van 2018 op de markt is gekomen.

Wat gaat die Tesla-taks jou meer kosten?

De website info.nu becijferde wat je gaat betalen wanneer je dit jaar een Tesla van 90 duizend euro koopt. Volgens die berekening bedraagt je bijtelling dan 10.800 euro op jaarbasis. Betaal je daar afgerond 52 procent inkomstenbelasting over, dan kost de auto je ruim 5.600 euro per jaar. En dat is 3.730 euro méér dan in 2018.

Maar dat is nog niet alles. De bijtellingsregel geldt maar voor een periode van vijf jaar. Stel dat je een elektrische auto hebt met een eerste tenaamstelling in 2014 of daarvoor. Ook dan krijg je in 2019 de nieuwe bijtellingsregel voor de kiezen.

Dateert de wagen van vóór 2014, dan is in 2019 een termijn van vijf jaar verstreken. Voor de auto’s uit 2014 verloopt in de loop van 2019 die vijf jaar. Voor al deze auto’s wordt de bijtelling nog een stukje hoger: 7 procent tot een waarde van 50 duizend euro en 25 procent voor de waarde boven 50 duizend euro.

Al te goed is buurmans gek. Niemand die dus een Tesla langer dan 5 jaar leaset om daarna een hogere bijtelling te moeten neertellen. Tweedehands Tesla’s ouder dan 5 jaar verdwijnen dan ook massaal naar het buitenland.

Lees meer over elektrische auto’s: