De groei van de laadinfrastructuur blijft achter bij de toename van het aantal elektrische auto’s. Wie wél elektrisch wil rijden maar geen zin heeft om te wachten, investeert in een eigen laadpaal.

Advertisement

Het is een van de grootste ergernissen van de elektrische autobezitter: de laadpaalklever. Rond wat wel en niet mag heerst op dit moment nog veel onduidelijkheid. Zo werd een automobilist in Rotterdam bij de Hoge Raad onlangs vrijgesproken na een boete voor het langdurig bezet houden van een laadplaats. Terwijl in Noordwijk een ander juist een parkeerboete van 95 euro moest betalen. Een eenduidig laadpaalbeleid lijkt nu nog te ontbreken.

Volledig geëlektrificeerd 

Achter de perikelen rond laadpaalklevers gaat natuurlijk iets anders schuil en dat is de stormachtige groei van het aantal elektrische autobezitters. Dit jaar, in 2022, zal naar schatting meer dan een kwart van alle nieuw verkochte personenauto’s met een stekker zijn uitgerust. De doelstelling van de overheid is dat er vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische auto’s verkocht worden. Uiteindelijk moet in 2050 het volledige Nederlandse wagenpark geëlektrificeerd zijn. 

Om die groei bij te houden, moet enorm geïnvesteerd worden in de uitbreiding van de laadinfrastructuur, zegt Kristiaan Versteeg. Als Product Manager Laadpalen bij MKB Brandstof houdt hij de groei van het aantal laadpalen scherp in de gaten. 

Aangewezen op delen

Volgens Versteeg worden op dit moment dagelijks honderden palen bijgeplaatst. Momenteel zijn er ruim 3300 snellaadpunten en meer dan 102.000 (semi-)publieke laadpunten (RVO). Daarnaast zijn er veel laadpalen voor privé gebruik, bij zowel bedrijfslocaties als thuisadressen. Exacte cijfers hiervan ontbreken, maar het aantal wordt geschat op 270.000 per augustus 2022.  Alles bij elkaar zijn het er inmiddels dus meer dan 375.000, en dat lijkt veel. ‘Maar als je je bedenkt dat we al meer dan 460.000 geëlektrificeerde voertuigen op de weg hebben in Nederland, is dit nauwelijks voldoende om de groei bij te benen.’

Versteeg schetst de dilemma’s in de markt: ‘Niet iedereen beschikt over een eigen oprit of privé parkeerplek voor de deur. Dat is in totaal zo’n 40%. ‘Met name in de steden zijn elektrische rijders voornamelijk op laadpunten aangewezen die ze delen met anderen.’

Kosten opvangen

Wie wel de ruimte en de mogelijkheid heeft, adviseert hij om zeker te overwegen een eigen laadpunt te laten installeren. De voordelen zoals de beschikbaarheid, laadsnelheid en de veelal lagere kosten, zijn evident. Juist in deze tijd van gestegen energiekosten kunnen met name zakelijk rijders extra profiteren: wie laadt op de zaak én thuis, is veel minder afhankelijk van toevallige laadsessies onderweg. Bovendien kan met de plaatsing van eigen zonnepanelen een deel van de kosten worden opgevangen. 

Tot slot heeft Versteeg een paar tips voor wie nu overweegt om elektrisch te gaan rijden en een eigen laadpunt te laten installeren: kies voor een slimme laadpaal en aanbieder, met geavanceerde functies voor transactieverwerking en energiemanagement  Kijk vervolgens goed wat je nodig hebt en kies niet onnodig voor een dure optie met bijvoorbeeld een te hoge laadsnelheid. Ook is het van belang om een betrouwbare partij te selecteren die je de komende jaren goed op weg helpt in het geval van storingen, benodigd onderhoud, of veranderende laadbehoeften.  

Wil je meer weten over de groei van elektrisch rijden en de riante voordelen van een eigen laadpunt, thuis of op de zaak? Download dan hieronder het whitepaper.

Of maak direct een telefonische afspraak voor een informatiegesprek met MKB Brandstof.

Advertisement