Howard Schultz, de president-commissaris en voormalig CEO van koffieketen Starbucks, treedt terug.

Hij kondigde maandag zijn afscheid aan na ruim drie decennia bij het bedrijf. Hij was tussen 1986 en 2017 tweemaal CEO en sinds vorig jaar president-commissaris van de koffieketen.

“Wie had zich kunnen voorstellen hoe ver we zouden komen, van 11 winkels in 1987 tot meer dan 28.000 vestigingen in 77 landen”, schreef Schultz in een brief aan huidige en voormalige medewerkers. “Maar deze cijfers zijn niet de echte maatstaf voor ons succes. Starbucks heeft voor miljoenen mensen de manier waarop ze koffie drinken veranderd, maar we hebben ook levens in gemeenschappen over de hele wereld verbeterd.”

Schultz’ vertrek komt na jarenlange geruchten over de politieke aspiraties van de zakenman – iets wat Schultz ook heeft bevestigd in een interview met The New York Times.

“Een van de dingen die ik hierna wil doen is uitvogelen of ik iets kan teruggeven aan de maatschappij”, aldus Schultz tegen The Times. “Maar ik weet nog niet wat dat inhoudt.”

Gevraagd naar de mogelijkheid van een gooi naar het Amerikaanse presidentschap zei Schultz: "Ik ga over een aantal opties nadenken, en de politiek zou daarbij kunnen horen. Maar ik ben nog ver verwijderd van concrete keuzes over de toekomst."

Howard Schultz

Foto: Howard Schultz. Bron: Starbucks

Schultz heeft zich als topman van Starbucks vaak uitgesproken over maatschappelijke kwesties, wat hem soms op kritiek kwam te staan door mensen die hem hierdoor als politiek partijdig zien. In september 2016 sprak Schultz zijn steun uit voor Hillary Clinton tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Dat was de eerste keer dat hij een kandidaat publiekelijk steunde.

In december 2016 kondigde de toenmalige CEO zijn afscheid van die functie aan, met de mededeling dat hij zich als president-commissaris wilde focussen op de "sociale missies" van Starbucks.

Sindsdien heeft Schultz de huidige president Trump fel bekritiseerd over diens pogingen om vluchtelingen uit de VS te weren. Schultz schreef in de Financial Times al eens over nationale identiteit nadat witte racisten hun beruchte demonstratie in Charlottesville, Virginia hielden. Ook lanceerde hij het tweede seizoen van Upstanders, een videoserie over mensen die een positieve invloed hebben op hun leefomgeving.

Schultz hielp Starbucks ook bij de recente maatregelen om racistische vooroordelen tegen te gaan na een incident waarbij twee zwarte mannen werden gearresteerd in een Starbucks-vestiging in Philadelphia. Starbucks sloot 8.000 locaties tegelijk zodat medewerkers die middag een training tegen racisme konden volgen.

Het bedrijf paste ook zijn toiletbeleid aan, waardoor iedereen daar nu van gebruik mag maken, ook bezoekers die niets kopen.

LEES OOK: Starbucks is een goede kandidaat voor een eigen cryptomunt, denkt deze analist die erg optimistisch is over de bitcoin