Storytelling is waar succesvolle bedrijven goed in zijn. Dat kan jouw bedrijf ook. Bij de BusinessBoost Experience op 11 juni in Nijmegen leer je alles over storytelling. Met ondernemers en sprekers als Winston Gerschtanowitz, Tom Coronel en Anna Dijkman.

Storytelling werkt

Grote merken besteden miljoenen om hun verhaal krachtig en emotioneel over te brengen. Dat doen ze niet voor niets. Storytelling, blijkt uit onderzoek, is zeer effectief als middel om klanten te vinden en te binden.

Mensen nemen veel makkelijker informatie op als het in een meeslepend verhaal is gegoten. Een goed verhaal triggert de hersenen namelijk op dezelfde manier als wanneer je zelf iets meemaakt. Met storytelling kun je emoties opwekken waardoor klanten echt geraakt worden. Ga zelf maar na: je herinnert je vast nog de verhaaltjes die je vroeger als kind, werden voorgelezen. Ze zitten verankerd in je hoofd.

Emotie druipt van het scherm

Een prachtig voorbeeld van storytelling is de commercial die automerk Chrysler in 2014 maakte voor de Amerikaanse Super Bowl. Twee minuten pure emotie over de innovatieve kracht van Amerika, ingesproken door rocklegende Bob Dylan.

Het gevoel druipt van het scherm af en laat zelfs een nuchtere Nederlander niet onberoerd: “Het origineel kun je niet importeren. Amerikaanse trots ook niet. Wat Detroit creëerde was een voorbeeld voor de rest van de wereld. We will build your car.

Een goed opgebouwd verhaal dat perfect door beeld en muziek ondersteund wordt, zo werkt storytelling.

BusinessBoost Experience: ervaar het zelf

Maar hoe doe je dat zelf? Dat ervaar je tijdens de BusinessBoost Experience op 11 juni. Daar staan niet de bekende voorbeelden van Coca Cola, Chrysler of Google met hun enorme budgetten centraal. Storytelling kun je namelijk ook doen als je een kleine Nederlandse start-up bent of een familiebedrijf met een lange historie.

Alles staat of valt met slim en innovatief denken. Maar vooral in het kennen van de kracht van storytelling. Een van de ondernemers die je tijdens het event hierin zal meeslepen is Robert de Boer, oprichter van online marketingbureau Lead Today.

Gevoel geven aan stenen

Zijn bedrijf kreeg de opdracht meer interesse te wekken in het huren van kantoorruimte in het nieuwe WTC Utrecht. De Boer: “Een gebouw is beton en stenen, totaal niet spannend en er zit ook geen emotie bij. Hoe breng je dit tot leven? Door een verhaal te vertellen! Een timelapse video van de bouw laat zien hoe het kantoor groeide van een kale vlakte tot een prachtig gebouw.

Interviews met huurders en de architect maken duidelijk dat een gebouw dankzij mensen een ziel en karakter krijgt. “We creëren een customer journey die potentiële huurders er helemaal bij betrekt en hen het gevoel geeft dat ze onderdeel van de reis kunnen zijn.”

VR brengt verhaal tot leven

In Nijmegen gaat Robert de Boer in gesprek met Winston Gerschtanowitz, die we vooral kennen van televisie. Minder bekend is dat hij sinds 2016 zijn eigen bedrijf heeft. DFFRNT Media helpt bedrijven om klanten het ultieme gevoel te geven, het verhaal van bedrijven te laten meebeleven. Dat kan heel goed met virtual reality, maar ook met televisie of een ander kanaal.

“Een creatief gebruik van mediamiddelen en kanalen om steeds je verhaal over te brengen, om klanten mee te slepen: dat is waar het bij ondernemen om draait,” aldus Gerschtanowitz. Hij zal onder meer laten zien met welke middelen je klanten niet alleen je verhaal vertelt, maar vooral hoe je emotie oproept.

Inspirerende sprekers

Wil je ook jouw verhaal effectiever overbrengen op klanten? Op zoek naar de impuls die jouw bedrijf net dat beetje beter maakt? Kom dan op 11 juni naar de BusinessBoost Experience in NEC Stadion De Goffert in Nijmegen.

Laat je een middag lang inspireren door Gerschtanowitz en De Boer en andere topsprekers: Tom Coronel, David Sluis (GoFastForward), Anna Dijkman (ING Economisch Bureau) en ex-topschaatser en BNR-commentator Ben van den Burg (Triple IT).

Je hebt keuze uit vier workshops en aansluitend is er een netwerkborrel op het Inspiratieplein. Meld je hier aan voor de BusinessBoost Experience op 11 juni in Nijmegen.

Advertisement