Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
3:51
  • Op 7 september kondigt Apple de nieuwe iPhone 14 aan, maar we weten eigenlijk alles al.
  • Waar we vooral op gaan letten is hoe Apple de iPhone 14 Plus gaat positioneren, want die valt een beetje tussen wal en schip.
  • De iPhone 14 Plus is de grotere 6,7-inch variant van de reguliere iPhone 14 en heeft geen duidelijke doelgroep.
  • Lees ook: Volgend jaar geen iPhone 15?

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Apple maakte vorige week bekend dat het op 7 september de nieuwe iPhones gaat aankondigen. Natuurlijk weten we vrijwel alles al van de iPhone 14, dus we verwachten geen grote verassingen. Waar we wel op gaan letten is hoe Apple de iPhone 14 Plus gaat positioneren, want die valt een beetje tussen wal en schip.

Mocht je niet weten waar we het over hebben met de iPhone 14 Plus, dat is de nieuwe grotere 6,7-inch niet-Pro iPhone die dit jaar voor het eerst zal verschijnen. Hij komt in de plaats van de kleinste variant, de iPhone Mini.

Maar waar de iPhone Mini zijn overduidelijke plek in de line-up heeft, heeft de iPhone 14 Plus dat eigenlijk niet echt. Ja, hij is groter dan het reguliere model, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Verwacht wordt dat de telefoon intern exact dezelfde specs zal hebben als zijn kleinere broertje en daarmee dus ook vrijwel dezelfde als de iPhone 13.

Nu is het probleem dat de grotere telefoons doorgaans op de 'pro'-gebruikers gericht zijn. Niet alleen bij Apple, maar ook bij andere smartphonemakers. Ze zijn dan ook vrijwel allemaal uitgerust met de topspecificaties die je daarbij verwacht.

Zeker bij Apple. Als je daar het beste van het beste wilt, dan kies je blindelings voor de iPhone Pro Max. Tegenover de reguliere Pro krijg je dan betere camerastabilisatie en meer batterijduur. Naast de toch al ‘professionele’ features van de iPhone Pro.

De vraag is dan ook hoe Apple de niet-Pro iPhone 14 Plus gaat positioneren. Als je weet dat de kopers van grote telefoons graag een premium betalen voor hun gadget en daarbij ook de premium features verwachten, dan is de iPhone 14 Plus voor hen geen optie tegenover de Pro-variant. Zij hebben het budget voor het absolute topsegment en gaan daar niet op beknibbelen.

Je kunt daaruit opmaken dat de niet-Pro-koper eigenlijk niet zo zeer zit te wachten op een grotere telefoon. De 6,1 inch die de iPhone nu meet is immers al best groot. Hoe overtuig je de huidige iPhone-koper dan van het feit dat een groter scherm, zonder andere extra upgrades in de hardware, een extra investering waard is?

Uit het perspectief van Apple is de keuze natuurlijk logisch. De iPhone 14 Plus heeft meer marge en levert het bedrijf dus meer winst op. Daarbij is het een opstapmodel naar de Pro-variant. En als je eenmaal Pro gaat, is er geen weg meer terug. Dat blijkt immers uit de stijgende verkoopcijfers voor deze modellen.

Maar als je bedenkt dat de reguliere iPhone normaal gesproken meer verkocht wordt dan de Pro-varianten bij elkaar, dan zou je kunnen verwachten dat de iPhone 14 Plus juist gaat knabbelen aan de verkoopcijfers van de 14 Pro Max.

De twee varianten liggen technisch gezien zo dicht bij elkaar dat het zelfs voor de pro’s lastiger wordt om de honderden euro’s extra voor minimale verbeteringen te verantwoorden. Maar voor degenen die Pro wilden worden, is het nu makkelijker om de reguliere Plus te verkiezen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de concurrentie waar de 14 Plus het met zijn 6,7-inch scherm tegen moet opnemen. Op dat gebied zijn er enorm veel Android-telefoons met wél de premium-specificaties voor waarschijnlijk een vergelijkbare prijs als de telefoon van Apple.

Kortom, de iPhone 14 Plus bevindt zich op een vreemd snijvlak tussen de rest van de iPhone-modellen. Maar Apple heeft ongetwijfeld goed inzicht in wat hun klandizie graag wil, dus we zijn uiterst benieuwd naar hoe de techgigant het model op woensdag gaat positioneren.

LEES OOK: Je bent nergens meer veilig voor advertenties