Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
  • Advertenties zijn in opkomst. Steeds meer aanbieders van diensten en producten gebruiken ze om extra geld te verdienen.
  • De opmars vindt nu ook zijn weg naar betaalde abonnementen en gekochte producten, waar men zich voorheen geen zorgen hoefde te maken over advertenties.
  • Daarmee verdwijnt langzaam maar zeker de scheidingslijn tussen het betalen voor een dienst of het kopen van een product om van advertenties af te zijn.
  • Lees ook: Amazon doet er alles aan om bij jou binnen te kijken

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Zoals we allemaal weten zijn sociale media zoals Facebook, Instagram en TikTok gratis omdat ze informatie over ons aan adverteerders verkopen. Maar dat model staat een beetje op losse schroeven nu bijvoorbeeld aan cookies gerommeld wordt en fabrikanten als Apple hun klanten van meer privacy willen voorzien.

Daarom is het ook logisch dat je een opkomst in abonnementen ziet. Deze geven klanten de mogelijkheid om vervelende advertenties uit te schakelen en soms ook nog extra ‘premium’-content te kunnen bekijken of lezen tegen een maandelijks bedrag. YouTube heeft al z’n model met YouTube Pro, al is dat nog erg duur met 16 euro per maand.

Maar ondertussen werken steeds meer partijen aan een hybride tussen het abonnement en het verkopen van jouw gegevens aan adverteerders.

Een van de meer recente voorbeelden is Netflix, dat bezig is met een door advertenties ondersteund abonnement. Eind dit jaar moet dat geïntroduceerd worden. Je betaalt dan maandelijks minder, want de inkomsten die Netflix misloopt op jou, worden gecompenseerd door adverteerders.

Het is voor de streamingdienst vooral een manier om meer zieltjes te winnen, omdat de kostendrempel omlaag gaat. Iets wat ook werkt voor streamingdienst HBO Max, die een soort gelijk model al langer aanbiedt.

Maar streamers zijn niet de enige die jou meer advertenties voorschotelen terwijl je al voor een dienst of product hebt betaald. Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen dat Samsung op de nieuwere televisies kleine advertenties in de menubalk toont?

En onlangs werd ook duidelijk dat Microsoft een soortgelijk spelletje speelt met de kopers van Office. Die krijgen nu namelijk reclame voorgeschoteld om tegen een aanbiedingsprijs over te stappen op Microsoft 365, het cloudpakket van het bedrijf.

En ook in de automotivesector is het raak. Meerdere fabrikanten kijken naar de mogelijkheid om advertenties aan te bieden op het infotainmentscherm in jouw dashboard. Ford heeft er zelfs een patent voor vastgelegd. Het systeem herkent billboards langs de kant van de weg en projecteert de advertentie op het scherm in jouw auto. Natuurlijk alleen tegen betaling van de adverteerder.

En de laatste die zich in het rijtje aansluit is Apple. Dit weekend suggereerde Apple-analist Mark Gurman van Bloomberg dat de techgigant uit Cupertino meer advertenties in eigen apps wil gaan tonen. Nu zie je die alleen in de App Store, maar binnenkort misschien ook in Maps, Boeken en andere applicaties.

Apple speelt hierin wel een beetje een tegenstrijdig spel. Eerst gooit het om privacyredenen de mogelijkheid van externe partijen om advertenties te verkopen vrijwel dicht. Daardoor liep bijvoorbeeld Meta volgens eigen zeggen miljarden dollars mis. En nu zegt de iPhonemaker dat de adverteerders het Apple-publiek weer prima kunnen bereiken, maar dan via Apple’s eigen advertentie-netwerk.

Het gezegde ging ooit “als de dienst gratis is, ben jij het product”. Dat wordt langzaam steeds vaker “als je voor de dienst of het product betaalt, ben je nog steeds het product".

Of dit leidt naar meer adblockers of Pi-Holes? Als we het vergelijken met de wildgroei aan abonnementen en de toename aan illegale downloads en hacks, dan lijkt het aannemelijk.

LEES OOK: De aankomende jaren hoeven we niet veel nieuwe topgames te verwachten