De 63-jarige Oprah Winfrey geldt in haar thuisland vanwege de ‘Oprah Winfrey Show’ als de “Queen of All Media”.

Met een vermeend vermogen van drie miljard dollar is ze de rijkste Afro-Amerikaan. Op het hoogtepunt van haar roem begin jaren negentig had het programma gemiddeld dertien miljoen kijkers. De show liep van 1986 tot en met 2011.

In de recente podcastserie “Making Oprah” blikt ze openhartig terug op de keuzes die ze heeft gemaakt in haar (zakelijke) leven. Haar belangrijkste les: laat je niet afleiden door de concurrentie en loop je eigen race.

Oprah Winfrey Show

In 1986 werd de eerste ‘Oprah Winfrey Show’ uitgezonden, hét programma dat vanaf dag één een megasucces werd. Het format was slim afgekeken van de ‘Donahue’ show van Phil Donahue: een dagelijkse talkshow met live publiek en bekende gasten die openhartig over de problemen in hun leven vertellen. Het programma ging vaak over huwelijkscrises, overspel en ontrouw.

Al gauw werd de concurrentie eind jaren tachtig moordend: de gelijknamige shows van Jerry Springer, Ricki Lake en Jenny Jones werd snel populair, omdat daar nog meer de vuile was werd buiten gehangen. Het credo werd: hoe gekker, hoe beter. Winfrey liet zich daar niet door van de wijs brengen en drukte haar productieteam op het hart: “Houd focus. Doe alsof je een racepaard bent, doe je oogkleppen op en blijf in je eigen rijbaan.”

Haar producer Ellen Rakieten voegt toe:”Er waren wel tweehonderd talkshows op televisie toen wij de Oprah Show deden, maar we hebben geen volledig uur naar een andere show gekeken. We zagen hun roddels niet voorbijkomen, waardoor we niet in de verleiding kwamen er zelf iets mee te doen. We deden gewoon ons éigen ding.”

Spiritualiteit

In 1994 besloot Winfrey tot een inhoudelijke ommezwaai na het lezen van het boek “The Seat of the Soul” van Gary Zukav (nog steeds haar favoriete boek). De onderwerpen werden anders: met meer aandacht voor spiritualiteit, zelfinzicht en een optimale opvoeding voor kinderen. Dat leidde in eerste instantie tot een kijkcijferdip van 13 naar 9 miljoen kijkers.

Lees ook op Business Insider

Maar Oprah hield haar poot stijf. Ze keerde definitief de “tabloidtelevisie” de rug toe en bleef de formule “hoe haal je beste uit je leven?” hanteren. In 2011 stopte haar show en richtte Oprah zich op de uitbouw van haar mediaconglomeraat. Daarnaast doet ze veel filantropisch werk.

Luister hier naar de podcast “Making Oprah” van nieuwszender MBEZ Chicago.