De Ierse broers Patrick en John Collison (29 en 27 jaar oud) bouwden zeven regels programmeertaal uit tot een betaalrivaal van het Nederlandse Adyen, met een waarde van naar schatting 9,2 miljard dollar.  Omgerekend is dat ongeveer 8 miljard euro.

Adyen ging afgelopen week naar de beurs in Amsterdam en behaalde daar een beurswaarde van ruim 12 miljard euro doordat de aandelenkoers praktisch verdubbelde op de eerste handelsdag.

Patrick Collison van Stripe vertelt in een podcast van de Amerikaanse publieke omroep NPR over de beslommeringen van alledag.

In een aflevering van ‘How I Built This’ legt hij aan interviewer Guy Raz uit dat hij ‘nooit tijd had’ om een moment achterover te leunen en zich te realiseren hoe succesvol Stripe is. Het bedrijf rekent Kickstarter, Lyft en de Amerikaanse retailgigant Target tot zijn klanten.

“Niets is zo leerzaam als werken bij een jong bedrijf. Elke ochtend realiseer ik me weer hoeveel er nog te doen is. Hoeveel er niet loopt zoals het zou moeten. Dat is een behoorlijk lichamelijk gevoel. Elke ochtend staan er 20 e-mails in je inbox die allemaal op één of andere manier gaan over dingen die je niet goed doet. Er is geen enkel moment dat het voelt alsof we succesvol zijn.”

Collison denkt vaak aan een citaat van de Amerikaanse wielrenner en drievoudig Tourwinnaar Greg LeMond: "Het wordt nooit makkelijker - je wordt alleen sneller."

Daar zit volgens de CEO een 'pijnlijke waarheid' in. "Hoe meer je traint en hoe fitter je wordt, des te sneller je fietst. Je tijden verbeteren en je voelt je meer in vorm. Maar de ervaring op de fiets wordt nooit eenvoudiger. De pijn die je voelt op de eerste tocht is dezelfde als de pijn bij de 500e keer. Het enige verschil is dat je veel sneller gaat, die 500e keer."

Die lichamelijke, diepgewortelde sensatie keert terug aan het roer van een startup, constateert Collison. "De pijn bij alledaagse problemen is dezelfde als toen je begon. Het probleem neemt slechts een andere vorm aan."

Dit jaar zit Stripe achter grotere vissen aan, zoals verzekeraar Allianz, online hotel- en reisplatform Booking.com en hypotheekverstrekker Zillow in de VS. De Ierse oprichters willen ook in Nederland uitbreiden, vertelden ze begin juni aan het FD.

Stripe kocht onlangs ook Index, een aanbieder van betaalsoftware voor de detailhandel, die gesteund werd door Google-commissaris Eric Schmidt.

Luister naar de aflevering van 'How I Built This' met Collison bij NPR »