ANALYSE – Na het spectaculaire beursdebuut van afgelopen woensdag op de beurs, zakte de koers van het aandeel Adyen vrijdag iets terug.

Toch valt het Amsterdamse fintechbedrijf, dat een schakel is bij online betalingen tussen webshops en banken, voorlopig alleen met superlatieven te beschrijven.

Het bedrijf heeft een marktwaarde van ruim 12 miljard euro en is daarmee groter dan een reeks hoofdfondsen uit de Amsterdamse AEX-index, waaronder bijvoorbeeld verzekeraar Aegon. Dit terwijl Aegon afgelopen jaar 2,4 miljard euro winst boekte, tegen 71 miljoen euro winst voor Adyen.

De beursgang van Adyen maakte zittende aandeelhouders ook in een klap tientallen tot honderden miljoenen euro’s rijker. Prominente winnaars zijn topman en oprichter Pieter van der Does en prinses Mabel van Oranje. 

Aandeel Adyen erg duur

Bij alle euforie is er wel een belangrijke onderliggende vraag: hoe houdbaar is dit beursfeestje?

Adyen heeft voor zijn betalingsdiensten een indrukwekkende lijst van klanten, waaronder De Bijenkorf, Uber, Netflix en Spotify. Maar beleggers die bij het beursdebuut van het bedrijf zijn ingestapt, betalen ook meteen de hoofdprijs.

Dat valt aardig te illustreren als je Adyen vergelijkt met een andere betalingsdienst, het Amerikaanse PayPal. Onderstaande tabel geeft de slotkoers van beide bedrijven op de beurs van afgelopen vrijdag en de winst per aandeel die in 2017 werd behaald.

Deze kerncijfers kun je tegen elkaar afzetten in de vorm van de koers-winstverhouding. Ofwel: hoeveel keer de winst betalen beleggers voor een aandeel? Bij Adyen is dat 180 keer, tegen 58 keer voor PayPal.

Kortom: het aandeel Adyen is fors duurder. Maar beleggers kijken vervolgens ook naar de groeipotentie. Als het ene bedrijf veel harder groeit dan het andere, neemt de winst sneller toe en zijn beleggers doorgaans bereid meer te betalen voor een hogere toekomstige winst.

Kijk je naar de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar, dan blijkt dat de winst per aandeel van Adyen met 70 procent is gegroeid, tegen een groei van 31 procent voor PayPal. Adyen groeit vooralsnog dus ruim dubbel zo hard. De grote uitdaging voor Adyen is om dit hoge groeitempo voor langere tijd vast te houden.

Turbogroei moet duurzaam blijken

Stel bijvoorbeeld dat de winst per aandeel van Adyen vier jaar lang met 70 procent per jaar groeit. Dan ligt die in 2021 op 19,5 euro. Op basis van de huidige koers van 420 euro komt dat neer op een koers-winstverhouding van ruim 21.

Ga je voor PayPal uit van een jaarlijkse winstgroei van per aandeel van 31 procent, gedurende vier jaar, dan zakt de koers-winstverhouding op basis van het huidige koersniveau naar 20.

Ofwel: als de huidige trends op de korte termijn precies zo doorzetten, dan krijg je over vier jaar ongeveer evenveel winst voor Adyen en PayPal, op basis van de aandelenkoersen van dit moment. Maar dit vraagt dus een hoop geloof in de veel sterkere groeikracht van Adyen.

Mocht de groei van Adyen ook maar een fractie lager uitvallen, dan ben je opeens een stuk duurder uit als belegger. Dit betekent ook dat de koers van het aandeel Adyen zeer gevoelig zal zijn voor nieuws over de groeiperspectieven.

LEES OOK: Het turbulente leven van Mabel van Oranje: gangstermeisje, tragische prinses en nu fintech-investeerder die dik € 230 miljoen binnentikt