Na zeven jaar Silicon Valley en meerdere startups keerde Davy Kestens, 30 jaar oud, in 2018 terug naar Europa. Een sabbatical was het plan. Maar Kestens, die als scholier al liever ondernemingen opzette dan studeerde, was na zes maanden al klaar voor het volgende avontuur. “Ik wilde een bedrijf bouwen dat vernieuwend was en dat veel impact zou hebben,” zegt Kestens.

Iets met software en dienstverlening lag voor de hand. Met Sparkcentral had hij een bedrijf gebouwd dat ervoor zorgde dat traditionele customer centers berichten van sociale media konden verwerken. Een nieuw fenomeen toegankelijk maken voor een oude wereld. Dat was een succesformule. Toen Kestens hoorde van de nieuwe Europese wetgeving PSD2, zag hij een unieke kans. Volgens de nieuwe regels moeten banken de betaaldata van hun klanten beschikbaar kunnen stellen aan derden, zodat zij er diensten voor kunnen bouwen.

Consument profiteert

Banken en enkele techbedrijven hadden zelf al nagedacht over hoe de nieuwe regels te gelde gemaakt konden worden, maar stuitten heel snel op protest. En zonder toestemming van de consument mag de data volgens de strenge Europese regels niet worden gedeeld. Maar juist aan de consumentkant zag Kestens de kans. “Als je ziet hoe consumenten naar banken kijken, dan leeft bij hen het gevoel dat een bankrekening op het moment meer kost dan dat ze opbrengt. Zeker met de negatieve rente op spaargeld. Wat als we nu konden zorgen dat de consument weer zou verdienen aan zijn geld op de bank?”

Kestens en zijn vijf co-founders bedachten Cake, een onafhankelijk platform waar consumenten cashbacks kunnen verdienen op hun uitgaven. In plaats van dat alleen bedrijven, of in dit geval banken, geld verdienen aan de data, krijgt de consument zelf ook een stukje van de ‘cake’.

Hoe werkt Cake precies? Kestens: “De bankklant geeft ons toestemming om zijn betaalgegevens te bekijken. Die gegevens maken wij vervolgens geanonimiseerd inzichtelijk voor bedrijven. Die bedrijven kunnen vervolgens die klanten een aanbieding doen, bijvoorbeeld 10 procent cash-back op basis van de volgende aankoop. Dat gaat anoniem. Een bedrijf kan niet jouw privé-gegevens zien, maar wel groepen klanten segmenteren. Zo kun je via Cake bijvoorbeeld segmenten maken van consumenten die in de afgelopen zes maanden bij jouw concurrent geld hebben uitgegeven, maar niet bij jouw bedrijf. En die klanten kun je dan vervolgens een cash-back aanbieden. Wij van Cake zorgen voor de afwikkeling en storten dat bedrag binnen enkele seconden na de aankoop op de rekening van de consument.”

In eerste instantie was Cake een onafhankelijk platform waarbij de consument zijn bankrekening koppelde aan de app van Cake. Om die reden beschikt het bedrijf dan ook over een licentie als betalingsinstelling voor PSD2 bij de NBB (Nationale Bank van België). Inmiddels heeft Cake een pivot gemaakt met de introductie van het product ‘Cake for Banks’. In plaats van een losse app waarin de klant zijn bankdata zelf moet koppelen, wordt Cake nu geïntegreerd in de bestaande bank-apps. De banken krijgen nu ook een stukje van de ‘cake’ en zien een win-win-situatie ontstaan.

Nederland en dan heel Europa

Cake is in België al bijna twee jaar actief en klanten van Argenta Bank verdienen met cashbacks gemiddeld de kosten van hun bankrekening terug. Merken en bedrijven zijn eveneens enthousiast. “Wij beschikken over specifieke data over bestedingsgedrag, waardoor ze heel gericht klanten kunnen benaderen. Dat is marktinformatie waar veel merken voorheen niet over konden beschikken. Wilde je dat soort dingen weten, dan liet je een marktonderzoeksbureau mensen bellen of je stuurde studenten met een clipboard de straat op. Dan moet je maar hopen dat de consument die vragen juist beantwoorden,” zegt Kestens. 

Cake wil nu graag de grens over. “Veertig procent van de merken die zich bij ons in België hebben aangesloten, zoals vanHaren schoenen, zitten ook in Nederland. Heel wat van onze klanten hebben al gezegd dat ze ook in andere landen meedoen als wij daar starten.” De energie van Kestens gaat nu vooral zitten in de partnerships met banken. “We zijn momenteel onder andere in gesprek met drie Nederlandse, een Duitse en twee Franse grootbanken”. Om de Europese uitrol te bekostigen heeft Kestens 4,6 miljoen euro bij VC-investeerders opgehaald.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met CAKE.