• De 29-jarige marketingprofessional David Vidal wilde opvallen met zijn cv en besloot daarom een chatbot te bouwen die recruiters inzicht geeft in zijn cv.
  • De bot laat recruiters vragen stellen om hem beter te leren kennen zoals: ‘Wat betekent succes voor jou?’
  • Vidals bot werd 30.000 keer gebruikt, hij kreeg 14 uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek en 11 banen aangeboden.

Tegenwoordig zijn een simpel cv en motivatiebrief niet meer genoeg om je toekomstige baas van jouw kwaliteiten te overtuigen. 

Of je nu kiest voor een video-cv waarin je persoonlijkheid goed naar voren komt of je cv vormgeeft in de stijl van je droom-werkgever, je moet tegenwoordig alles uit de kast trekken om op te vallen tussen al die andere, getalenteerde sollicitanten. 

De 29-jarige marketingprofessional David Vidal besloot het daarom ook over een andere boeg te gooien en kwam met misschien wel een van de creatiefste oplossing ooit: een cv-bot.

“Ik geloof niet dat een conventioneel cv nog werkt”, zegt Vidal over zijn bot. “Ik wilde met mijn cv kunnen aantonen dat ik creatief ben, beschik over goede marketingvaardigheden en buiten de gebaande paden durf te denken.”

De cv-bot is een interactief platform dat op het openingsscherm een knop toont met de tekst: “Laten we het gesprek beginnen.” Recruiters openen het cv door op de knop te drukken, waarna er geautomatiseerde berichten verschijnen waarin Vidal als kandidaat wordt voorgesteld.

De recruiters kunnen de bot ook vragen stellen zoals: Wat is je grootste professionele prestatie? Wat betekent succes voor jou? Wat zijn je drie van je zwakke punten? De cv-bot geeft vervolgens antwoord op de vragen.

“Ik hoopte me op deze manier niet alleen te kunnen onderscheiden van andere kandidaten, maar ook de recruiters een beter inzicht in mij als persoon te geven,” aldus Vidal.

Vidal hoefde niks zelf te programmeren

De marketeer uit Valencia gebruikte de applicatie Landbot om zijn cv-bot op te zetten. Er kwam geen programmeertaal aan te pas en Vidal hoefde niet eens te betalen voor zijn creatieve cv.

Nadat hij de bot had aangemaakt, hoefde hij alleen nog maar de link naar zijn ‘ouderwetse’, geschreven cv toe te voegen en hij was klaar om te starten met solliciteren.

“Het heeft mijn stoutste verwachtingen overtroffen”, vertelt Vidal. “Mijn cv-bot is viral gegaan en is inmiddels door meer dan 30.000 mensen gebruikt.”

Maar alleen online aandacht is niet genoeg om ook daadwerkelijk een baan binnen te slepen. Dus om een sollicitatiegesprekken te kunnen scoren, voegde Vidal de vraag ‘Hoe kunnen we elkaar ontmoeten voor een persoonlijk gesprek?’ toe aan zijn bot. 

Als antwoord kregen de recruiters Vidals e-mailadres, LinkedIn-profiel of de optie om hun contactgegevens in te vullen, zodat hij contact met hen kon opnemen.

Vidal heeft met zijn bot maar liefst 14 sollicitatiegesprekken en 11 banen aangeboden gekregen. “Ik heb alle bedrijven gevraagd om twee tot drie weken de tijd te mogen nemen om over alle opties na te kunnen denken”, zegt Vidal over zijn sollicitatiesucces. 

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Business Insider España en is vertaald uit het Spaans.

LEES OOK: Solliciteren in het coronatijdperk? Met deze gouden tips van een HR-expert van Google maak je meer kans