Hoe staat het met je salespijplijn, welke deals met klanten staan op vallen en wat is er nog over van het marketingbudget? Je ziet het allemaal in één handig overzicht met visuals en grafieken: de rapportage van je CRM-dashboard.

Wil je de juiste beslissingen kunnen maken in je onderneming of organisatie, dan zul je ook de juiste up-to-date informatie moeten hebben. Liefst in één overzicht, zodat je alleen maar hoeft in te loggen om op de hoogte te zijn. Een CRM-pakket kan je helpen aan een dergelijke rapportage.

Een CRM-systeem is in essentie software waarmee je als organisatie de relatie met een (potentiële) klant beheert. Hiermee kun je heel gericht salesprognoses maken, sturen op een hogere productiviteit en een sterkere band met je klant.

CRM is al jaren een standaard binnen sales en marketing, maar ook andere afdelingen binnen je organisatie kunnen hier handig gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan de klantenservice, die alle contactmomenten kan terugvinden. Of het managementteam, dat in één oogopslag wil zien hoeveel prospects er in de pijplijn zitten voor de komende maanden.

Het CRM-dashboard

Wanneer je een CRM-pakket aanschaft, ben je er nog niet. Je wil het dashboard zo inrichten dat je er niet alleen data in wegzet, maar er ook interessante inzichten uit kunt halen. Bij de meeste aanbieders van CRM-systemen kun je het dashboard dan ook personaliseren. Zo zie je direct in het dashboard de cijfers die voor jouw organisatie en jouw specifieke functie relevant zijn.

Wanneer je een pakket afsluit is het dus goed om eerst te kijken naar welk pakket aansluit bij jouw behoeften tot inzicht én of de aanbieder je kan helpen bij het personaliseren. Tenzij je natuurlijk een eigen IT-afdeling met kennis van CRM hebt.

Check hier direct onze top 5 CRM-pakketten in 2020!

Lees ook op Business Insider

De meeste CRM-systemen zijn ongelofelijk goed in het verzamelen van data uit als jouw klantcontacten. Sterker nog: vaak verzamelt het zoveel data, dat je niet weet wat je ermee moet doen. Juist door het dashboard te personaliseren krijg je de data en inzichten te zien waar je om vraagt. Zo biedt het een goede basis voor sales, marketing, support en management teams in ieder bedrijf.

Het dashboard is het eerste wat je ziet wanneer je het CRM-systeem opent, dus de informatie die het allerbelangrijkste is voor jouw organisatie en teams wil je direct zichtbaar hebben.

Er zijn talloze functies die je in jouw persoonlijke dashboard kunt zetten. Deze zijn voor iedere salesafdeling een must:

1. De salespijplijn

Een visuele representatie van de buyer journey. Het doel is alle kansen en leads zo snel mogelijk door de pijplijn te laten gaan.

Voor managers is het dus fijn om in één oogopslag te zien in welke fase de klant zich bevindt en wat er nog moet gebeuren om een deal te kunnen sluiten. En: zit er nog genoeg in de pijplijn om je salestargets te halen?

2. Je verkoopdoel voor sales

Zit je op koers voor dit kwartaal? Het is fijn om op je dashboard in één getal te kunnen zien hoeveel inkomsten je YTD hebt binnengehaald. Vervolgens kun je experimenteren met andere filters, denk aan de opbrengsten per klant, medewerker of hoever je procentueel van je doel af zit.

3. De salesprognose

Hoeveel dealwaarde zal naar verwachting worden gesloten en wanneer? En welke voorspelde omzet levert dat op?

Dit zijn drie partijen met een duidelijk dashboard:

 

4. Een activiteitenoverzicht of agenda

Hebben jullie regelmatig salesmeetings over de activiteiten van afgelopen week? Dan is het fijn om een overzicht te hebben van wat je die week hebt gedaan. In een activity feed kun je zaken checken als aantekeningen, e-mails, telefoongesprekken, veranderde statussen, afspraken en berichten.

5. De topdeals op een rij

Een kleine lijst met de belangrijkste deals helpt het team te focussen op welke deals er écht toe doen. Hierbij kun je bijvoorbeeld filteren op verwachte datum van afronden, hoeveel kans je maakt deze binnen te halen of waarde.

6. Nieuwe deals

Hoeveel nieuwe deals komen er op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis binnen? Ook deze kun je bijvoorbeeld filteren op werknemer of vergelijken met een voorgaande periode.

Bovenstaande is slechts een indicatie van wat een salesafdeling in een CRM-dashboard zou kunnen plaatsen. Maar, zoals we al zeiden, is CRM voor meerdere afdelingen interessant. Welke functies kun je hier vaak in terugvinden?

Denk aan relatiebeheer, workflowmanagement, factureren, e-mailmarketing, mailen, online agenda, projectmanagement, ticketsysteem, urenregistratie, VoiP-koppeling, offerte-functie en – in de meeste gevallen – is dit alles ook in een mobiele versie te raadplegen via een app.

Check hier een overzicht van de beste CRM-tools voor jouw bedrijf »