De Jaarbeurs was een typisch offline bedrijf. Dat betekende flink wat uitdagingen tijdens de pandemie. Toch zag topvrouw Aletta Kok de crisis vooral als kans om te innoveren en digitaliseren. Ze vertelt erover in de derde aflevering van Aanjagers, een podcast van Salesforce. 

Aletta Kok is sinds eind 2019 chief marketing & digital officer bij de Jaarbeurs. Hoewel de evenementensector nieuw was voor haar, had ze wel ruime digitale ervaring. Voor haar komst bij de Jaarbeurs werkte ze namelijk bij Royal Ahold Delhaize om het team van Etos te versterken. Daar won ze met de nieuwe Etos e-commerce omgeving de Shopping Awards, in de categorie drogisterijen. Als echte ‘aanjager’ vertelt ze haar visie op innovatie, het vormen van een goed team en wat je kunt leren van concurrenten. 

Een crisis helpt innoveren

Volgens Aletta Kok kan een crisis soms juist goed zijn voor een organisatie, omdat innovatieplannen dan versnellen. Normaal gesproken zijn er bij bedrijven altijd mensen die overgehaald moeten worden om te vernieuwen, mensen die liever vasthouden aan wat vertrouwd is. In een dergelijke situatie is het ineens voor iedereen duidelijk waarom het belangrijk is om te innoveren. Dat was bij de Jaarbeurs ook zo. Door de coronapandemie en de lockdowns moest het bedrijf van de ene op de andere dag van ‘live’ naar ‘volledig virtueel’. 

Kok stelde bij de Jaarbeurs een innovatieteam samen om die digitalisering in goede banen te leiden. In de derde aflevering van de podcast Aanjagers vertelt ze hoe ze dit team samenstelde en hoe ze echte ‘versnellers’ in huis haalde. Wil je dit en meer van Aletta’s verhaal horen? Luister dan hieronder naar Aanjagers.

Laat je inspireren door Nederlandse aanjagers

In de podcastserie Aanjagers spreken Salesforce’ Patrick Willer en Nick Botter met toonaangevende gasten die hun industrie op zijn kop zetten. Ze zijn creatief, innovatief en in Aanjagers geven ze je een kijkje in de keuken. In de komende afleveringen hoor je Neelie Kroes, oud-politica en lid van verschillende ondernemingsraden, en Raoul Vertrouwd, jongerenorganisatie Passie voor je toekomst, over hun grootste successen. 

Aanjagers is een podcast van Salesforce; verenig al je teams rondom je klant met Salesforce Customer 360.