CES, de grootste jaarlijkse technologiebeurs ter wereld, heeft afgelopen weekend de deuren gesloten. Bedrijven stonden er in de rij om hun innovaties te tonen, van nieuwe tv-technologieën tot auto’s die van kleur veranderen. Maar er was meer.

Voor autofabrikanten betekent de CES namelijk een jaarlijkse trip naar de toekomst. Ze laten op de beurs vaak wilde conceptmodellen zien, en af en toe ook wat realistischere toekomstmodellen. Vooral dat laatste leek dit jaar aan de hand.

Er waren heel wat nieuwe elektrische voertuigen en designconcepten om naar te staren. Hier hebben we een aantal van de coolste auto’s die tijdens de CES zijn onthuld voor je op een rijtje gezet. Onder de merken vallen BMW, Mercedes-Benz, Cadillac, Chrysler, Chevrolet en Sony. Ja, die Sony.

BMW ix FLOW

De BMW iX FLOW. Foto: BMW
De BMW iX FLOW. Foto: BMW

BMW toonde een van kleur veranderende versie van zijn aanstaande elektrische SUV, de iX. Hij maakt gebruik van e-ink technologie – dezelfde technologie die een e-reader gebruikt. Daarmee kan hij met een druk op de knop van kleur veranderen. Of beter gezegd: met een druk op de knop kan de auto tussen zwart, wit en tinten grijs wisselen.

De Duitse autobouwer zegt dat dit vooral een toepassing kan hebben op toekomstige elektrische auto's. Het zou namelijk helpen met het besparen van energie op warme en koude dagen. Een zwarte auto warmt makkelijker op in de zon, en een witte blijft makkelijker koel. Dat vertaalt zich volgens de autofabrikant naar minder gebruik van verwarming en airco. Wij vinden het er vooral erg cool uitzien.

BMW iX M60

De BMW iX M60
De BMW iX M60

Naast de kleurveranderende iX FLOW die nooit op de markt zal verschijnen, toonde BMW ook een model van de iX die je wel kunt gaan kopen: de BMW iX M60. De M in de naam verraadt dat het hier gaat om een alles behalve standaard versie. Deze iX M60 is de performance-versie van de elektrische SUV.

De cijfers liegen er dan ook niet om. De vierwieler haalt 619 pk en 1.100 Nm uit twee elektromotoren. Daarmee sprint de SUV binnen 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Ook de actieradius is niet slecht te noemen met 561 kilometer. Dat komt voornamelijk doordat BMW een vrij groot accupakket van 105,2 kWh tussen de wielen plaatst.

Nog een indrukwekkend cijfer is de prijs. Die zal rond de 135.000 euro liggen.

Grappig detail: Hans Zimmer, vooral bekend van het componeren van epische filmmuziek, maakte samen met componist Renzo Vitale het 'motorgeluid' van de BMW iX M60. Dit geluid kan afgespeeld worden tijdens wat sportievere rijsessies. De twee componeerden ook muziek voor rustigere rijsessies.

Chevrolet Silverado EV

De Chevrolet Silverado EV RST. Foto: Chevrolet
De Chevrolet Silverado EV RST. Foto: Chevrolet

In navolging van zo'n beetje elke andere autofabrikant die pickup-trucks maakt, volgt nu ook Chevrolet met een elektrische variant van diens best verkopende pickup: de Silverado. De bestuurder van de Chevrolet Silverado EV RST, zoals hij volledig heet, krijgt maar liefst 673 pk onder zijn rechtervoet

De auto kan 643 kilometer op een volle accu afleggen en moet met gemak 5.000 kilo kunnen trekken. Opvallend is dat de auto standaard op te laden is met 350 kW. Dat is sneller dan Tesla's.

Nu moeten we wel een kanttekening bij deze cijfers zetten, want ze gelden alleen voor de EV RST First Edition, oftewel de duurste, en dikst uitgeruste variant van de elektrische Silverado. Deze gaat minimaal 105.000 dollar kosten. Een goedkopere variant, waarvan de specificaties beduidend minder zijn, gaat 39.900 dollar kosten.

De prijzen staan in dollars genoemd omdat de Chevrolet Silverado EV vooralsnog niet naar Europa komt.

Chevrolet Equinox EV

De Chevrolet Equinox EV. Foto: Chevrolet
De Chevrolet Equinox EV. Foto: Chevrolet

Voor Chevrolet was de grote klapper de Silverado EV, maar het maakte dankbaar gebruik van de aandacht om nog een elektrische auto aan te kondigen. De Equinox EV is een cross-over die het huidige model met brandstofmotor moet gaan vervangen.

En als je nu denkt: maar ik heb nog nooit van een Chevrolet Equinox gehoord, dan kan dat kloppen, want de auto is nooit in Nederland uitgebracht. Of dat nu wel het geval gaat zijn is dan ook nog maar de vraag.

Voor de rest is er weinig bekend gemaakt over de nieuwe, goed uitziende auto van Chevrolet. Het enige dat moederbedrijf General Motors over de Equinox kwijt wilde is de vanafprijs: 30.000 dollar. Daarmee is het een nieuwe betaalbare elektrische auto die pas in 2023 op de Amerikaanse markt komt.

Chrysler Airflow

De Chrysler Airflow concept. Foto: Chrysler
De Chrysler Airflow concept. Foto: Chrysler

De Chrysler Airflow is een hommage naar een klassieker uit 1934. Tegelijkertijd is het ook een toekomstvisie, want naast dat het hier gaat om een conceptmodel, maakt hij ook deel uit van Stellantis' (moederbedrijf van onder andere Chrysler, Fiat, Peugeot en Opel) plannen om tegen 2028 alleen nog maar elektrische auto's te verkopen.

Hoe de Airflow in die plannen past, is nog niet duidelijk, want veel weten we niet van de auto. Chrysler geeft aan dat de auto vermoedelijk twee elektromotoren krijgt die elk 200 pk sterk zijn. Hij zou zo'n 500 tot 600 kilometer op een volle accu moeten kunnen afleggen.

De Airflow mag er aan de buitenkant misschien niet zo futuristisch uitzien, in het interieur wordt dat goed gemaakt. Chrysler denkt dat we over een paar jaar veel en grote touchscreens in auto's willen.

Een concept van het interieur van de Chrysler Airflow. Foto: Chrysler
Een concept van het interieur van de Chrysler Airflow. Foto: Chrysler

Chrysler wil in 2025 de eerste volledig elektrische auto op de markt brengen. En als je dan naar dit conceptmodel kijkt, kun je niet anders dan denken dat het deze gaat zijn. De Chevrolet Airflow lijkt zo goed als klaar voor productie.

Cadillac InnerSpace

De Cadillac InnerSpace. Foto: Cadillac
De Cadillac InnerSpace. Foto: Cadillac

Als er één auto in deze lijst opvalt vanwege zijn opvallende looks en evenzo opvallende toekomstvisie, dan moet het wel de Cadillac InnerSpace zijn.

Het gaat hier overduidelijk om een conceptmodel dat nooit op de markt zal komen, al is het alleen al vanwege de onpraktische manier van instappen. Daarbij gaat niet alleen het portier, maar ook het dak open...

Het interieur van de Cadillac InnerSpace. Foto: Cadillac
Het interieur van de Cadillac InnerSpace. Foto: Cadillac

Zoals je kunt zien ontbreekt elke vorm van besturing in deze auto. Dat komt doordat we hier te maken hebben met een volledig autonome elektrische auto. Het grote voordeel van zelfrijdende auto's is volgens Cadillac de extra ruimte in het interieur. Dat vertaalt zich bij de InnerSpace naar luxe stoelen, veel beenruimte en, hoe kan het ook anders, een gigantisch scherm waar normaal het dashboard zou zitten.

Mercedes-Benz Vision EQXX

De Mercedes-Benz Vision EQXX. Foto: Mercedes-Benz
De Mercedes-Benz Vision EQXX. Foto: Mercedes-Benz

Efficiëntie wordt steeds belangrijker bij nieuwe elektrische auto's en Mercedes-Benz dacht dat eens tot het uiterste door te trekken met de Vision EQXX. De Duitse autobouwer deed vrijwel alles wat nodig was om een luxeauto een actieradius van 1.000 kilometer te kunnen geven. Dat wil zeggen dat de aerodynamica, maar ook het gewicht tot het optimale werden geperfectioneerd. Daarnaast heeft de EQXX ook zonnepanelen op het dak die tot 25 kilometer per dag kunnen laden.

Maar de EQXX zou geen Mercedes zijn als je op lichtgewicht plastic tuinstoelen zou moeten zitten. Daarom is alles in het interieur luxueuzer afgewerkt dan je zou verwachten. En dat werd gedaan met alleen maar duurzame materialen.

En ja, ook Mercedes doet mee met de strijd om het grootste scherm op het dashboard. De autobouwer monteerde een gigantisch 47,5-inch scherm over de hele breedte van het interieur.

Het 47,5-inch scherm in de Mercedes-Benz Vision EQXX. Foto: Mercedes-Benz
Het 47,5-inch scherm in de Mercedes-Benz Vision EQXX. Foto: Mercedes-Benz

Het is vrijwel zeker dat de Mercedes-Benz Vision EQXX nooit op de markt zal verschijnen. Dat geeft het Duitse bedrijf ook zelf toe. Maar de technologie die getoond wordt in de auto zou wel zijn weg kunnen vinden naar toekomstige productiewagens van het merk.

Sony Vision-S 02

De Sony Vision-S 02. Foto: Sony
De Sony Vision-S 02. Foto: Sony

Nee, dit is niet de eerste auto die Sony toont. In 2020 kwam het Japanse elektronicamerk ook al met een volledig elektrisch conceptmodel, de Sony Vision-S 01. Dit jaar wilde het bedrijf duidelijk maken dat het serieus bezig is met een stap naar de elektrische automarkt. Het gaat er later dit jaar een apart bedrijf voor opzetten: Sony Mobility.

Als onderdeel van deze plannen toonde het bedrijf de Sony Vision-S 02. Dit keer een SUV, want dat wil men graag zien en rijden tegenwoordig. Voor de rest deelde de Japanners weinig details over de auto, vermoedelijk omdat er geen concrete plannen zijn voor productie.

Wel werd de nadruk gelegd op alle technische snufjes die de S-02 in zich heeft. Denk bijvoorbeeld aan 40 verschillende camera's en sensoren die de omgeving en de bestuurder in de gaten houden. Dit zou het rijden in de auto veiliger moeten maken.

Sony geeft zelf aan dat het onderzoekt in welke vorm het tot de elektrische automarkt gaat toetreden. Dat kan met een eigen auto zijn, maar ook als leverancier van technische snufjes voor andere autobouwers.

LEES OOK: De Nio ET5 is het Chinese antwoord op de Tesla Model 3 – hij kost €45.000 en kan 1.000 kilometer afleggen op een volle accu