Webwinkel Coolblue wil in oktober de gang naar de beurs wagen.

Het bedrijf van ondernemer Pieter Zwart wil via de uitgifte van nieuwe aandelen 150 miljoen euro ophalen voor verdere groei.

Afgelopen jaar boekte Coolblue tijdens de coronacrisis een omzet van 2 miljard euro.

 Webwinkel Coolblue wil deze maand een beursgang maken in Amsterdam. Daarbij worden nieuwe aandelen uitgegeven door het bedrijf om verdere groei te financieren. Het is de bedoeling dat daarmee 150 miljoen euro wordt opgehaald. Ook bestaande aandeelhouders verkopen stukken.

Coolblue is voor 49 procent in handen van investeerder HAL. Topman en medeoprichter Pieter Zwart bezit ongeveer 50 procent van de aandelen. Ook financieel directeur Daphne Smit bezit aandelen. HAL, Zwart en Smit gaan nu stukken verkopen.

Zwart spreekt in een toelichting van de “volgende logische stap in de ontwikkeling van Coolblue”. “Ik heb heel veel zin om in de komende weken, samen met iedereen die erbij betrokken is, deze stap te gaan zetten.”

De beursgang moet het bedrijf ook meer financiële flexibiliteit geven om zakelijke mogelijkheden in de toekomst na te streven. Daarnaast moet de notering op Beursplein 5 helpen bij de naamsbekendheid en bij het aantrekken van personeel.

Zwart zei verder in een toelichting dat vrijdag een nieuwe winkel van Coolblue in Antwerpen wordt geopend. Hij wil met name in Duitsland uitbreiden met de opening van nieuwe winkels, maar ook meer vestigingen in Nederland en België gaan openen.

Daarnaast is Coolblue actief met de levering van energie aan huishoudens. De onderneming wil ook laadpalen voor elektrische auto’s gaan leveren, zei Zwart. Hij zei dat het een “eer” zal zijn om een notering in Amsterdam te krijgen. De exacte waardering van Coolblue zal later worden bepaald.

De in 1999 opgerichte onderneming boekte in 2020 een omzet van 2 miljard euro tegen bijna 1,5 miljard euro een jaar eerder. Daarbij werd een bedrijfsresultaat behaald van 114 miljoen euro.

Van studentbedrijfje tot miljardenimperium

Coolblue is opgericht in 1999 door Pieter Zwart en zijn Rotterdamse studievrienden Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf begon met heel specifieke domeinnamen, zoals laptopshop.nl, bestekstore.nl en fietsstoeltjescenter.nl, in de hoop dat die hoog zouden scoren bij zoekopdrachten.

Uiteindelijk had Coolblue meer dan 300 aparte webwinkeltjes, wat het bedrijf behoorlijk complex maakte. Die strategie werd in 2018 dan ook definitief losgelaten. Eén merk staat nu centraal: Coolblue.

Aanvankelijk zou het bedrijf hebben gemikt op een beursgang voor de zomer. De vertraging zou onder meer te maken hebben met het zwangerschapsverlof van financieel directeur (CFO) Daphne Smit. Zij heeft een cruciale rol in het proces en moet gesprekken voeren met potentiële aandeelhouders.

Lees ook: Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’