• Coolblue tilt de beursgang naar verluidt over de zomer heen en wacht tot het najaar.
  • CEO Pieter Zwart zou intern de puntjes op de i willen zetten.
  • Ook gaat financieel directeur Daphne Smit binnenkort met zwangerschapsverlof.

Elektronicawinkel Coolblue gaat pas in het najaar naar de beurs in Amsterdam. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van ingewijden.

Investeerder HAL, die 49 procent van Coolblue in handen heeft, gaf in februari aan over een beursgang na te denken. “Op dit moment wordt verwacht dat deze IPO in 2021 kan plaatsvinden”, schreef HAL in een persbericht. “Dit zal onder meer afhankelijk zijn van de omstandigheden op de financiële markten.”

Nu tilt de webwinkel van directeur Pieter Zwart, die 51 procent van de aandelen bezit, de beursintroductie dus over de zomer heen, aldus het FD. Zwart zou intern de puntjes op de i willen zetten en iedereen zo goed mogelijk willen voorbereiden.

Daarbij is een cruciale rol weggelegd voor financieel directeur Daphne Smit. Zij moet gesprekken voeren met potentiële aandeelhouders, maar gaat binnenkort met zwangerschapsverlof.

Van studentbedrijfje tot miljardenimperium

Coolblue is opgericht in 1999 door Zwart en zijn Rotterdamse studievrienden Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf begon met heel specifieke domeinnamen, zoals laptopshop.nl, bestekstore.nl en fietsstoeltjescenter.nl, in de hoop dat die hoog zouden scoren bij zoekopdrachten.

Uiteindelijk had Coolblue meer dan 300 aparte webwinkeltjes, wat het bedrijf behoorlijk complex maakte. Die strategie werd in 2018 dan ook definitief losgelaten. Eén merk staat nu centraal: Coolblue.

Lees ook: Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’

In 2020 boekte het bedrijf circa 2 miljard omzet, ruim een derde meer dan een jaar eerder. Daarmee is Coolblue na Bol.com de grootste webwinkel van Nederland. Ook is het bedrijf winstgevend.

Uitstel is geen probleem voor Coolblue

Coolblue heeft inmiddels vijftien fysieke winkels in Nederland en België. Daar moeten in 2021 meer bijkomen. Vorig jaar zomer zette de retailer de stap naar Duitsland.

Daarnaast stapte het bedrijf de afgelopen tijd in de verkoop van zonnepanelen, laadpalen, stroom en gas.

Omdat Coolblue mede door de coronacrisis zo goed presteert, vinden de aandeelhouders het geen probleem om te wachten tot het najaar met de beursgang. Volgens het FD mikt het bedrijf op een waardering van 3 miljard tot 4 miljard euro, en in het gunstigste scenario zelfs 6 miljard euro.

Lees meer over retail: