• De afgelopen dagen werd er gespeculeerd over de reden achter het plotseling aanpassen van productprijzen bij webwinkel Coolblue.
  • Het gaat vooral om plotseling hogere prijzen van Coolblue-producten die via weblinks van partners worden aangeboden, zogeheten affiliate marketing.
  • Coolblue meldt nu dat het de verkopen tempert vanwege verwachte problemen bij leveringen uit China.
  • Het coronavirus zorgt bij verschillende ketens voor problemen met de levering van goederen.

Webwinkel Coolblue is tijdelijk gestopt met de affiliate-marketing activiteiten. Daarbij gaat het om samenwerkingen van Coolblue met partners (affiliates) die op het internet via linkjes producten van Coolblue aanprijzen en een vergoeding krijgen als er via de linkjes een aankoop wordt gedaan bij Coolblue.

Coolblue verkoopt voornamelijk elektronica en witgoed en verwacht logistieke problemen vanwege de invloed van het coronavirus op productieketens in China. Het bedrijf wil de verkopen temperen, omdat het beschikbaarheidsproblemen verwacht bij leveringen uit China. Dat schrijft de webwinkel maandag in een e-mail. Ook veel prijzen zijn aangepast.

Na veel speculatie over de achtergrond van de plotselinge veranderingen, bevestigde het bedrijf maandagavond dat de marketingactiviteiten zijn teruggeschroefd. De productie van veel producten staat in China nu op een laag pitje, deels door de uitbraak van het coronavirus.

Coolblue beperkt marketing vanwege problemen in China

Naast het stopzetten van de zogenoemde affiliate-marketing, waarbij websites van derden verkopen genereren met banners, links en andere advertenties, zet het bedrijf nu ook geen advertenties meer in op zoekmachines.

Prijzen in de webshop zouden voor sommige producten flink omhoog zijn gegaan, zo meldde technologiesite Tweakers. Het gaat dan om stijgingen van zo’n tien tot vijftien procent. Coolblue heeft nog niet bevestigd dat deze stijgingen verband houden met de veranderingen. In een mail aan partners van het affiliateprogramma schrijft Coolblue desondanks wel dat het prijzen aanpast.

De afgelopen dagen constateerden sommige online shoppers dat prijzen flink waren gestegen. Affiliatepartners van Coolblue merkten daarnaast dat links plotseling niet meer werkten. Met de verklaring van de webwinkel is er nu meer duidelijkheid over de achtergrond van deze aanpassingen.

“We zijn heel gecontroleerd onze grote schuren tot de nok toe aan het vullen.”, schrijft Coolblue verder in de mail. De maatregelen zouden puur ter voorbereiding zijn op de verwachte daling in de leveringen. “Mocht dat niet meer nodig zijn, dan trappen we het gaspedaal weer volledig in.”

Lees ook op Business Insider

Lees meer: