Nederlandse consumenten lijken zich vooralsnog niet veel aan te trekken van de sterk oplopende prijzen. Ondanks de hoge inflatie blijven ze fors geld uitgeven.

In april besteedden consumenten gecorrigeerd voor inflatie 21 procent meer dan in dezelfde maand in pre-coronajaar 2019, zo blijkt uit de bestedingen van particuliere klanten van ABN Amro.

En dat terwijl de prijzen in april op jaarbasis 9,6 procent hoger lagen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze stijging was iets lager dan die in maart. Het waren vooral de prijzen van voedingsmiddelen die de inflatie in april aanjoegen.

De stijging van de energieprijzen werd juist getemperd door de verlaging van accijnzen op benzine en diesel. Voedingsmiddelen stegen met 8,5 procent ten opzichte van 2021. Daarnaast stegen ook de prijzen van industriële producten als meubels en auto’s, en diensten als verhuur van accommodaties.

De prijzen lopen op door de sterke vraag na de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. Daardoor zijn de energieprijzen gestegen en zijn er verstoringen in de toeleveringsketen, waardoor tekorten ontstaan.

Consumenten geven flink meer uit aan voeding

Dat goederen flink duurder zijn geworden, weerhoudt consumenten er niet van ze te kopen. Klanten van ABN Amro besteedden in april 34 procent meer aan elektronica en 5 procent meer aan kleding in vergelijking met april 2019.

In tuincentra gaven ze 7 procent meer uit en in doe-het-zelfzaken 1 procent. De uitgaven aan meubels namen met 16 procent toe ten opzichte van april 2019, ondanks forse prijsstijgingen.

Consumenten schroefden ook hun uitgaven aan boodschappen op: er werd een vijfde meer besteed in supermarkten en 43 procent meer in voedingsspeciaalzaken in vergelijking met april 2019, zo laat de onderstaande tabel zien.

De horeca laten consumenten ook niet links liggen. Ze besteedden 39 procent meer in cafés en 26 procent meer in restaurants dan in 2019.

Daarnaast werden attractieparken en dierentuinen, mogelijk door de meivakantie in de laatste week van april en de eerste week van mei, goed bezocht. Bioscopen en musea zitten daarentegen nog niet op het niveau van 2019, deze vrijetijdsbestedingen zijn minder in trek als het mooi weer is. Voor musea in Amsterdam geldt dat zij de bezoekers uit Azië missen, schrijft ABN Amro.

De onderstaande tabel toont de verandering in uitgaven aan vrijetijdsbestedingen in 2022 ten opzichte van dezelfde maanden in 2019.

De uitgaven mogen dan vooralsnog op peil zijn, het consumentenvertrouwen zakte in april wel naar een dieptepunt van -48, schrijft ABN Amro. Dat consumenten toch blijven uitgeven komt volgens de bank omdat hun gedrag niet van de ene op de andere dag verandert.

Daarnaast zijn veel mensen opgelucht dat ze weer een terras kunnen pakken of uit kunnen gaan, nu de coronamaatregelen zijn opgeheven. En de gestegen energieprijzen voelen veel consumenten nog niet in de portemonnee, omdat ze een vast contract hebben met lagere tarieven.

Een andere belangrijke factor is volgens ABN Amro de krapte op de arbeidsmarkt. De grote baanzekerheid geeft mensen relatief veel vertrouwen om geld uit te geven.

Lees meer over inflatie: