Door samen te gaan met het Franse vervoersbedrijf Transdev denkt Connexxion
een completer openbaar vervoerbedrijf te worden. Connexxion is vooral bekend
van bus-, sneltram- en taxivervoer, de Franse partner is specialist op het
gebied van tram, metro en lightrail. Die combinatie zou de kansen moeten
vergroten om in de grote steden het openbaar vervoer te gaan verzorgen en
het maakt het makkelijker om uit te breiden naar Duitsland en Scandinavië,
denkt Peter Kortenhorst, bestuursvoorzitter van Connexxion.
Hij hoopt dan ook dat staatsecretaris Tineke Huizinga-Heringa voet bij stuk
houdt en ook in de grote steden de plannen voor de marktwerking in het
openbaar vervoer gewoon laat doorgaan. Kortenhorst: ,,Het blijft afwachten
wat de Tweede Kamer donderdag gaat doen, maar ik verwacht dat de
staatssecretaris haar rug recht houdt. Ik weet dat openbaar vervoer meer is
dan alleen mensen vervoeren, maar ik heb nog nooit zoveel emoties meegemaakt
als wanneer het over openbaar vervoer gaat.”
De ambities van Connexxion beperken zich niet tot Nederland. Kortenhorst
bestempelt Connexxion als Europees bedrijf, dat zich op termijn gaat richten
op de Europese markt. De strategische plannen daarvoor worden uitgewerkt in
de nieuwe alliantie Transdev-Connexion. ,,Die markt laat je niet zomaar
lopen. Maar buitenlandse avonturen zullen nooit ten koste gaan van wat we in
Nederland doen”, aldus Kortenhorst.
De bestuursvoorzitter is tevreden met het maandag bereikte principeakkoord,
waarbij Transdev twee derde van de aandelen in Connexxion overneemt. Die
aandelen zijn nu nog in handen van de Staat. Hoeveel geld er met de overname
is gemoeid, wil Connexxion niet bekendmaken, maar naar verluidt gaat het om
ongeveer 225 miljoen euro. De voorgenomen verkoop wordt nog voor advies
voorgelegd aan de ondernemingsraad en voor goedkeuring aangemeld bij de
Europese Commissie.
De afgelopen maanden waren er verschillende partijen in de race. Transdev won
de race en is eenzelfde soort bedrijf als Connexxion. Er werken 27.500
mensen. Buiten Frankrijk exploiteert het onder meer tram- en metronetwerken
in Groot-Brittannië, Portugal, Italië en Australië. Connexxion is de
grootste regionale personenvervoerder, waarbij ruim 14.000 mensen werken.
Vakbond FNV Bondgenoten was maandag licht positief. ,,Het Franse bedrijf lijkt
het goed voor te hebben met de werknemers. In ieder geval beter dan de First
Group, de andere potentiële koper'', aldus bestuurder Janny Koppens. Koppens
zegt het positief te vinden dat Transdev zegt de cultuur en de Nederlandse
identiteit van Connexxion te willen behouden. Het CNV noemt het hoopgevend
dat het Franse bedrijf het huidige beleid van Connexxion op het gebied van
arbeidsvoorwaarden en medezeggenschap wil voortzetten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl