“Tot de dag van vandaag hebben wij, behalve op Facebook, nog nooit één euro aan advertenties uitgegeven”, vertelt Bart van Olphen in de Ondernemers in beweging-podcast van ING Zakelijk en Business Insider Nederland. Hij is oprichter van de duurzame visonderneming Fish Tales. “Je kan jezelf nu heel zichtbaar maken tegen heel lage kosten. Als eenpitter kun je concurreren met Unilever. Dat is een interessante ontwikkeling.”

Met zijn duurzaam gevangen vis, die onder andere in de schappen van Albert Heijn ligt, probeert Van Olphen de markt van binnenuit te veranderen. Er is volgens hem alleen wel één voorwaarde om succesvol te zijn zónder marketingbudget: “De merken die we op dit moment met zijn allen omarmen, zijn nieuwe bedrijven die veel meer vanuit hun ziel ondernemen. Bij hen is de kernwaarde niet bedacht, maar is dat letterlijk een emotie.”

Zo verkoopt Fish Tales duurzaam gevangen vis, zodat toekomstige generaties ook nog kunnen genieten van onder andere tonijn, makreel en wilde zalm. In kookboeken, zijn videoserie met Jamie Oliver en de ‘kortste kookshow ter wereld’ op Instagram pleit hij hartstochtelijk voor een andere aanpak dan overbevissing. “Er is niks makkelijker dan ondernemen met je emotie. Maar, het moet wel gestroomlijnd zijn.”

Hoe je dat doet? Luister de podcast Ondernemers in beweging met Van Olphen.

In de podcast hoor je onder andere hoe de ondernemer vertelt over zijn eerste bedrijf, greenwashing door concurrenten en dat het allemaal begint met emotie. Daarnaast geeft Ceel Elemans, expert food & agri bij ING, zijn visie op kansen en ontwikkelingen in de markt waarin Fish Tales opereert.

Ook een financieringsvraag? ING kan jou als ondernemer daarbij helpen. En de bank kijkt nu ook verder dan haar eigen oplossingen. Ontdek hoe jij in beweging blijft op ing.nl/hetnieuwefinancieren

Ondernemers in beweging luister je wekelijks via onder andere Spotify, Apple Podcasts, Soundcloud en Pocketcast.