De coronapandemie heeft de manier waarop we werken, de plek waar we werken en hoe we professioneel communiceren, veranderd. Maar dat geldt niet voor het belang respect op de werkvloer. 

Vooral Gen Z-werknemers, uit de generatie die geboren is tussen 1996 en 2010, lijken een hele nieuwe visie op werk en de werkplek te hebben. Ze dringen bij hun werkgevers aan op flexibiliteit, compassie en betere arbeidsvoorwaarden, maar nemen het tegelijkertijd niet zo nauw met de bestaande omgangsvormen.

In een recent onderzoek van ResumeBuilder, waarvoor meer dan 1.000 managers zijn ondervraagd,  zegt 27 procent van de bedrijven een Gen Z-er in de eerste maand te hebben ontslagen, omdat de persoon te lastig was om mee samen te werken.

Hoewel Gen Z-ers misschien aanvoeren dat ze redelijke verwachtingen hebben, blijft communicatie belangrijk, zelfs als werknemers de huidige normen op de werkvloer in twijfel trekken, zeggen HR-experts tegen Insider.

"Het is belangrijk om voorzichtig te zijn met wat je tegen je baas zegt, want ook een kleine misstap kan je carrière beïnvloeden", zegt Ryan Kahn, oprichter van The Hired Group en auteurs van "Hired! The Guide for the Recent Grad". 

Insider sprak met diverse deskundigen op het gebied van werkpleketiquette en verzamelde 13 uitspraken die je beter achterwege kunt laten in discussies met je leidinggevende.

Het zijn veelal eenvoudige dingen als “Kun je X niet vragen om dat te doen”, of “Dat gaat me niet lukken”. Je mag bezwaren uiteraard wel uitspreken, maar volgens de experts moet je dat subtiel aanpakken. 

'Onmogelijk!'

Je leidinggevende treft uiteraard het liefst een gemotiveerde werknemer. Als je twijfels hebt bij een opdracht of idee, deel die dan en vraag om input, in plaats van kritisch en afwijzend te reageren. 

“Een van de beste manieren om te beslissen of je je gedachten kan delen, of gevoelige vragen kan stellen aan je baas, is door je in zijn of haar schoenen te verplaatsen”, zegt HR-deskundige Lynn Taylor.

“Zijn je opmerkingen en vragen een afspiegeling van een positieve, can do-houding? Zo niet, kies je woorden dan zorgvuldig als je wilt floreren in je carrière", zegt ze.

'Wat je daar zegt, klopt niet'

“Openlijk kritiek leveren of wijzen op een fout van je baas is dé manier om uit de gratie te raken”, zegt etiquette-deskundige Rosalinda Oropeza Randall.

“Als je vindt dat je baas een fout heeft gemaakt, zijn er betere manieren om dit aan te kaarten. Je zou kunnen zeggen: ‘Misschien ben ik verkeerd geïnformeerd, maar ik had de indruk dat …’.” Zo dwing je iemand zichzelf te corrigeren en voorkom je dat je baas in de verdediging schiet. “Wat je ook zegt, zeg het op een behulpzame en hartelijke toon", aldus Randall.

'Kun je X niet vragen om dat te doen?'

Misbruik maken van de goede relatie met je baas komt niet goed over bij de rest van het team. En ook niet bij je baas zelf trouwens, want die zal zich je ongemotiveerde houding herinneren als het tijd is voor een salarisverhoging of bonus.

'Dat gaat me niet lukken'

Een can do-houding levert je veel op. Je zult zien dat je op den duur niet meer gevraagd wordt voor leuke projecten, als je altijd nee zegt tegen de stomme klusjes.

'Dat valt buiten mijn takenpakket'

Geen enkele functiebeschrijving bevat een lijst met je precieze taken. "Omdat teams steeds multifunctioneler worden, is het zaak dat je flexibel en breed inzetbaar bent", legt Taylor uit. "Hoe meer skills je in huis hebt, hoe onmisbaarder je bent."

“Zeggen dat je niet bereid bent verder te gaan dan je rol, laat zien dat je ook niet bereid bent je in te zetten voor het succes van het bedrijf”, voegt Kahn eraan toe.

'Nee'

Op de werkplek wordt medewerking als vanzelfsprekend gezien, behalve als je het natuurlijk echt ontzettend druk hebt. "Gewoon 'nee' zeggen tegen je baas - hoewel dat het soms noodzakelijk is - kan hierdoor ongepast zijn, als je het niet goed onderbouwt met een uitleg", zegt Taylor.

"Als je baas bijvoorbeeld zegt: 'Heb je vandaag tijd om aan project X te werken?', moet je niet zomaar 'Nee' zeggen. Probeer in plaats daarvan: 'Vandaag wordt dat lastig, als je wil dat ik me concentreer op die bedrijfspresentatie. Heb je liever dat ik vandaag met de presentatie of met project X aan de slag ga?'"

'Geen idee'

"Je hebt misschien niet het antwoord op elke vraag, maar een suggestie doen en de belofte om het uit te zoeken is veel beter dan je schouders ophalen", zegt Taylor. "Telkens als je baas werk voor jou moet doen, kun je ervan uitgaan dat dat niet de weg is die je wilt bewandelen."

'Ik zal een poging wagen'

"Sommige mensen denken dat dit een acceptabele reactie is, omdat we allemaal ons best doen om ons werk zo goed mogelijk af te leveren. Maar deze uitspraak geeft een manager een onzeker gevoel en de baas rekent op de, meestal met specifieke deadlines", zegt Taylor.

'Sorry, maar...'

"De 'maar' doet de mogelijk oprechte verontschuldiging teniet", zegt Taylor. "Een 'Het spijt me. Ik zal hier de volgende keer veel beter op letten' is de juiste reactie als je het verknoeit."

'Hebben we al geprobeerd'

Bazen tolereren luiheid niet. "Onderzoek daarom of je de oplossing die je baas aandraagt, echt een kans hebt gegeven voordat je het afschiet", stelt Taylor voor. "Je baas heeft misschien iets anders in gedachten dan de methode die jij hebt toegepast."

Als je echt niets in een voorstel ziet, zeg dan dat je de suggestie waardeert en XYZ hebt geprobeerd met 0 als resultaat, maar dat je openstaat voor andere suggesties.

'Ik dacht gewoon dat...'

Deze uitspraak veroorzaakt frustratie bij veel bazen, omdat ze liever horen dat je een inschattingsfout hebt gemaakt en daarvan hebt geleerd in plaats van de schuld van je afschuiven. "Vergissen is menselijk, maar de schuld op een ander afschuiven is een carrièrekiller", zegt Taylor.

'Met X kan ik echt niet samenwerken'

Helemaal niet met anderen overweg kunnen, is geen acceptabele houding op de werkplek. Er wordt aangenomen dat je in staat bent om over persoonlijke conflicten heen te stappen in het belang van goede resultaten voor het bedrijf.

'Ik hoorde dat X een loonsverhoging heeft gekregen'

"Als je probeert een loonsverhoging te krijgen, vergelijk jezelf dan niet met anderen", zegt Taylor. Ze voegt eraan toe dat er altijd roddels op kantoor rondgaan, maar dat het bespreken van andermans loonsverhoging "waarschijnlijk averechts werkt". Je kunt beter je carrièredoelen "vanuit een feitelijk standpunt over jezelf te benaderen."

LEES OOK: Werknemer wil geen krent zijn en laat gemiddeld €83 aan declaraties liggen: dat levert werkgevers jaarlijks €328 miljoen op