De oceanen zijn warmer dan ooit. IJskappen smelten sneller dan we ooit hadden kunnen denken en de stijging van de zeespiegel bedreigt vele diersoorten, kuststeden en lokale economieën.

Terwijl er steeds luider gewaarschuwd wordt voor klimaatverandering, zeggen sommige wetenschappers en politici dat we meer moeten doen dan alleen maar onze CO2-uitstoot verminderen en dat we ons klimaat moeten ‘hacken’.

De technische term hiervoor is geo engineering. Het concept roept wilde fantasieën op van satellieten die het weer controleren, gigantische spiegels in de ruimte en enorme slangen die CO2 opzuigen. Maar er zijn ook realistischer technieken om de atmosfeer op aarde te beïnvloeden.

Dit doen onderzoekers en bedrijven op een van de belangrijkste gebieden van geo engineering: CO2 uit de lucht halen.


Het afvangen van CO2 moet de hoeveelheid koolstofdioxide in de lucht verminderen.

Foto: Aly Song/Reuters

CO2 uit de lucht halen en opslaan (CCS: Carbon Capture and Storage) wordt steeds vaker gezien als veilige en mogelijk effectieve manier om het klimaat te beïnvloeden. Veel mensen zien het als een manier om simpelweg de gevolgen van menselijke activiteiten ongedaan te maken.

In sommige gevallen kan CCS-technologie zelfs voorkomen dat er überhaupt CO2 in de lucht terechtkomt. De koolstofdioxide die vrijkomt bij het verbranden van kolen of opwekken van elektriciteit kan in de fabriek worden opgevangen en daarna worden vervoerd en elders opgeslagen.


Sommige bedrijven ontwikkelen veelbelovende technologieën.

Foto: Lefteris Karagiannopoulos/Reuters

Het Noorse staatsbedrijf GassNova faciliteert ontwikkeling en onderzoek naar CCS-technologie in Noorwegen met kennis en financiële steun.

De in New York gevestigde startup Global Thermostat gebruikt 'CO2-sponzen' om koolstofdioxide direct uit de lucht te halen, al dan niet bij fabrieksschoorstenen.

Het bedrijf bouwt zijn eerste commerciële CO2-afvangfabriek in Huntsville in de Amerikaanse staat Alabama. Medeoprichter Graciela Chichilnsky vertelt aan website Grist dat de fabriek als hij eenmaal draait tot een miljoen ton CO2 per jaar uit de lucht kan halen.

Carbon Engineering, een in British Columbia gevestigd bedrijf dat deels eigendom is van Bill Gates, wil ook commerciële fabrieken openen om direct CO2 uit de lucht te halen.


Het grootste probleem met CCS-technologie is waar de koolstofdioxide moet blijven nadat het eenmaal uit de lucht is gehaald.

De geothermische energiecentrale Nesjavellir in Þingvellir in IJsland. Bron: Gretar Ívarsson/Wikimedia Commons

Volgens The Carbon Capture and Storage Association zijn de beste opslagplaatsen voor afgevangen CO2 diep onder de grond in lege olie- en gasvelden.

In de Canadese provincie Saskatchewan heeft het CCS-project Weyburn-Midale CO2 Monitoring and Storage met succes CO2 uit de lucht gehaald en geïnjecteerd in twee lege olievelden.

In 2008 is het in de Barentszzee gelukt om 4 ton CO2 op te slaan in een reservoir onder de wateroppervlakte.


Afgevangen CO2 kan ook worden opgeslagen in containers met algen en bacteriën die koolstofdioxide eten of omzetten.

Een buizensysteem van bioreactoren met groene algen in Costa de la Luz in Andalusië in Spanje. Bron: Santiago Urquijo/Getty Images

Deze opslagsystemen worden soms bioreactoren genoemd. Het bedrijf CO2 Solution in het Canadese Quebec werkt met genetisch gemodificeerde E. coli bacteriën die enzymen produceren die koolstofdioxide kunnen omzetten in bicarbonaat.

Volgens een onderzoek uit 2010 kunnen algenvijvers op natuurlijke manier CO2 afvangen via fotosynthese.


Sommige bedrijven proberen de CO2 die ze uit de lucht halen om te zetten in nuttige materialen.

Foto: Arnd Wiegmann/Reuters

In mei 2017 opende het bedrijf Climeworks uit het Zwitserse Zürich zijn eerste commerciële CO2-afvangfabriek die koolstofdioxide omzet in kunstmest.


Het bedrijf Blue Planet zet koolstofdioxide om in bicarbonaat en gebruikt dat om bouwmateriaal van te maken.

Foto: San Francisco International Airport. Bron: Justin Sullivan/Getty Images

Blue Planet zet afgevangen CO2 om in een kalksteen-coating die wordt gebruikt in het gepatenteerde bouwmateriaal van het bedrijf.

De producten van Blue Planet zijn nog niet in grote hoeveelheden beschikbaar volgens Caltrans, maar het bedrijf is een heel grote productiefabriek aan het bouwen bij San Francisco.

Ondanks dat de producten van Blue Planet nog niet verkrijgbaar zijn op de commerciële markt, worden de blokken met bicarbonaat al wel gebruikt op San Francisco International Airport.

Lees hier meer over duurzaam ondernemen: