Leverancier van chat- en betaaldiensten CM.com gaat de Brabantse techonderneming Building Blocks overnemen. Het wordt de vierde overname in een jaar tijd.

Building Blocks ontwikkelt software voor kunstmatige intelligentie voor de verwerking van gegevens van consumenten. “We willen consumentengegevens intelligenter maken”, licht CM.com-topman Jeroen van Glabbeek toe.

De twee bedrijven zijn in de afrondende fase van de overname, die in de eerste maand van 2022 voltooid moet zijn. De bedrijven maken niet bekend hoeveel geld er gemoeid is met de overname. Building Blocks heeft onder meer sportschoolketen Basic-Fit, techbedrijf Samsung, reisorganisator Corendon en groothandel Sligro als klanten.

Systemen van Building Blocks helpen bedrijven te bepalen wat een geschikt moment is om klanten met berichtjes of aanbiedingen te benaderen. Als voorbeeld geeft Van Glabbeek Corendon.

"Het is relevant als je als klant precies de goede communicatie krijgt, bijvoorbeeld een leuke aanbieding net in de maand wanneer je doorgaans een vakantie boekt. Daar zijn algoritmes voor nodig en die maakt Building Blocks. Die willen wij integreren in ons platform, zodat onze klanten dat zelf niet meer hoeven te bedenken."

CM.com zet in op kunstmatige intelligentie

Komend jaar wil CM.com de kunstmatige intelligentie voor consumenten "breed beschikbaar maken". "Iedereen zit thuis en heeft het druk. Software moet ook gewoon slimmer worden en automatisch goed gaan."

Bij Building Blocks werken momenteel veertig mensen. De komende jaren wil CM.com het personeelsbestand van Building Blocks verdubbelen. Bij het in 1999 opgerichte CM.com werken nu ongeveer 850 mensen. Volgend jaar moet dat aantal uitgebreid zijn naar meer dan duizend. CM.com levert chat-, betaal- en clouddiensten in zo'n twintig landen.

Het is de vierde overname in een jaar tijd voor CM.com. Eerder dit jaar nam het ticketingbedrijf Yourticketprovider, dataverzamelbedrijf TraceDock en fintechbedrijf PayPlaza over. Daarvoor kwamen onder meer ticketingbedrijf Global Ticket, chatbotmaker CX Company en e-commerce klantenserviceprovider RobinHQ in handen van het Bredase techbedrijf.

In september van dit jaar haalde CM.com 100 miljoen euro op met de uitgifte van obligaties. Dat geld is bedoeld voor zowel autonome groei van het bedrijf als voor acquisities. Vorig jaar ging de Bredase onderneming naar de beurs.

[activecampaign form=30]

LEES OOK: Dit gaat weckpotsuper Pieter Pot doen met €9 miljoen groeigeld