• Twitter heeft volgens Bloomberg overnamegesprekken gevoerd met Clubhouse.
  • Daarbij zou de populaire audio-app gewaardeerd zijn op 4 miljard dollar.
  • Die gesprekken zijn op niets uitgelopen en inmiddels heeft Twitter een concurrerende dienst opgezet.

Twitter heeft gekeken naar een overname van audioapp Clubhouse. Daarbij zou het bedrijf achter de app zijn gewaardeerd op ongeveer 4 miljard dollar, zo schrijft persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

De onderhandelingen over de beoogde inlijving zijn volgens de bronnen afgekapt. Het is niet duidelijk waarom de gesprekken afketsten.

Vertegenwoordigers van Twitter en Clubhouse weigerden verder commentaar. “We gaan niet in op geruchten en speculaties”, stelde een woordvoerder van Twitter tegenover Insider.

Eerder kwam al naar buiten dat Clubhouse bij een nieuwe investeringsronde mikt op een waardering van 4 miljard dollar. De audio-app zou na de interesse van Twitter zijn begonnen met de zoektocht naar andere investeerders die ook vinden dat het bedrijf zoveel waard is.

De startup haalde bij de vorige investeringsronde 110 miljoen dollar op, tegen een waardering van 1,4 miljard dollar.

Twitter lanceerde een eigen functie voor groepsgesprekken

Clubhouse is een sociaal medium waar mensen samenkomen voor groepsgesprekken over een specifiek thema of om interviews te beluisteren. De vorig jaar gelanceerde app is op dit moment alleen nog beschikbaar voor Apple-gebruikers.

Lees meerIk probeerde Clubhouse en begrijp nu waarom er zoveel te doen is om de audio-app

Lees ook op Business Insider

Door de coronacrisis en de lockdowns is de populariteit van Clubhouse sterk gestegen. Daarbij hielp het dat al snel grote namen uit Hollywood en het bedrijfsleven de app begonnen te gebruiken.

Twitter heeft inmiddels een concurrerende dienst opgezet: Spaces. Ook hier kunnen gebruikers van de app anderen uitnodigen voor live-audiogesprekken.

Over februari liet Twitter veelbelovende winsten zien. Het socialemediabedrijf rapporteerde ook een toename van gebruikers van 27 procent, tot 192 miljoen eind vorig jaar. Onlangs nam het bedrijf van topman Jack Dorsey ook de Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue over.

LEES OOK: De Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue is gekocht door Twitter