Dat maakte Chrysler donderdag bekend. Het concern werd eerder dit jaar
overgenomen door de investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management van
het Duitse DaimlerChrysler. Volgens topman Bob Nardelli is de banenreductie
nodig omdat de Amerikaanse automarkt in de afgelopen acht maanden drastisch
is veranderd en de verkoop afzwakt.
De meeste ontslagen vallen bij ploegendiensten in fabrieken van
Chrysler in de Amerikaanse staten Ohio en Illinois en bij een fabriek in de
Canadese provincie Ontario. Ook worden er duizend kantoorbanen geschrapt.
Verder perkt Chrysler het gebruik van uitzendkrachten fors in en wordt
gestopt met overwerk.
Daarnaast houdt het concern volgend jaar op met de productie van de Dodge
Magnum, de PT Cruiser cabrio, de Chrysler Pacific en de Chrysler Crossfire,
omdat ze niet goed genoeg verkopen. Daarvoor komen wel vier nieuwe modellen
op de markt, waaronder twee auto’s met hybride-aandrijving.
De aankondiging van het ontslag komt amper een week nadat de werknemers
van Chrysler een nieuw loonakkoord hebben geratificeerd. In de vierjarige
overeenkomst staat onder meer dat Chrysler baangaranties geeft aan personeel
dat is aangesloten bij de vakbond United Auto Workers, terwijl de
ziektekosten voor gepensioneerde werknemers voortaan onder de
verantwoordelijkheid vallen van de vakbond. Daarmee bespaart Chrysler in de
toekomst miljarden dollars.
Cerberus kocht in mei van dit jaar voor 7,4 miljard dollar een belang van iets
meer dan 80 procent in Chrysler van DaimlerChrysler. Deze acquisitie werd in
augustus afgerond. De Duitse autobouwer kocht het Amerikaanse concern negen
jaar geleden voor 36 miljard dollar. Daimler houdt vast aan een belang van
bijna 20 procent in Chrysler.
De autoverkoop van Chrysler staat onder druk door concurrentie van
vooral Aziatische automerken als Toyota en Honda. In de eerste negen maanden
van dit jaar daalde de Amerikaanse verkoop van Chrysler met 3 procent tot
1,58 miljoen voertuigen. Ook verkoopt Chrysler minder pick-ups en SUV's door
de gestegen brandstofprijzen.
Dit leidde samen met de hoge pensioen- en ziektekostenverplichtingen tot een
operationeel verlies bij Chrysler in 2006 van 1,5 miljard dollar.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl