Gebiedsontwikkelaar Chipshol stapt naar de rechter omdat het bedrijf vindt dat de luchthaven Schiphol misbruik heeft gemaakt van haar machtspositie.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) concludeerde in augustus 2012 geen aanwijzingen voor het misbruik te hebben gevonden.

Chipshol zet vraagtekens bij dat onderzoek naar de klacht en wil de afwijzing daarvan van tafel hebben. De zaak dient vrijdag bij de rechtbank in Rotterdam, liet advocaat Harrie van Schie van de gebiedsontwikkelaar weten.

Bebouwing Groenenbergterrein

Het conflict draait om de bebouwing van het Groenenbergterrein in de omgeving van Schiphol. Chipshol is met de luchthaven in een langdurig juridisch gevecht verwikkeld over de ontwikkeling van het terrein net naast Schiphol.

Chipshol kocht het Groenenbergterrein in de jaren tachtig met de bedoeling er een bedrijvenpark te bouwen. Schiphol, dat zelf ook actief is in de regio als vastgoedontwikkelaar, stak daar een stokje voor. Op verzoek van de luchthaven stelde het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2003 een bouwverbod in omdat de bouwplannen het vliegverkeer in gevaar zouden brengen.

Het bedrijvenpark staat er nog steeds niet. Chipshol begon een bodemprocedure tegen Schiphol om de schade, die bijna 100 miljoen euro zou bedragen, vergoed te krijgen. De rechter legde Schiphol uiteindelijk een schadevergoeding op van 16 miljoen euro.

Geheime onderhandelingen

Chipshol voerde eerder geheime onderhandelingen met Schiphol om tot een akkoord te komen over hun conflict over de bebouwing van het Groenenbergterrein. Deze onderhandelingen liepen op niets uit.

Een klacht van Chipshol bij de ACM over machtsmisbruik van Schiphol werd na uitgebreid onderzoek in augustus orig jaar afgewezen. De ACM schreef dat Schiphol inderdaad actie heeft ondernomen om te voorkomen dat Chipshol het Groenenbergterrein zou bebouwen, maar stelde dat het geen aanwijzingen heeft dat die acties "slechts bedoeld waren om Chipshol als concurrent op de luchthavengebonden vastgoedmarkt dwars te zitten".

Schiphol vindt dat het terrein niet kon worden bebouwd omdat daarmee het vliegverkeer in gevaar zou komen. Ook zou het niet kunnen worden ontwikkeld met het oog op een eventuele uitbreiding van de luchthaven met een extra start- en landingsbaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl