Na tien kwakkeljaren zit de verkoop van caravans weer in de lift.

In de eerste vijf maanden van 2015 zijn er in ons land 3.374 nieuwe caravans verkocht: 4,9 procent meer dan over dezelfde periode vorig jaar.

Inmiddels heeft één op de tien Nederlandse meerpersoonshuishoudens er een. Ook de vraag naar campers neemt toe. Er rijden momenteel meer dan 90.000 exemplaren in ons land: 50 procent meer dan vijf jaar geleden.

De meeste mensen gebruiken hun camper of caravan maar enkele weken per jaar. Door deze sporadisch te verhuren, kan een deel van de kosten worden terugverdiend. Hier zitten echter wel wat haken en ogen aan. Waar moet je zoal op letten?

Opbrengsten

De verhuurprijs bepaal je natuurlijk zelf. Voor een camper moet je rekenen op minimaal 75 euro per dag en voor een caravan circa 40 euro. De jaarlijkse kosten (zoals verzekeringspremies, eventuele wegenbelasting, afschrijvingen en kosten voor stalling en onderhoud) bedragen voor een camper circa 5.000 euro en voor een caravan ongeveer de helft daarvan. Als je je kampeermiddel vier weken per jaar verhuurt, kun je dus ongeveer de helft van de kosten terugverdienen.

Het exacte bedrag dat je bespaart kan hier behoorlijk van afwijken, want de huurprijs hangt af van veel variabele factoren, zoals de verhuurperiode, het seizoen, het aantal slaapplaatsen en de leeftijd en uitrusting van je kampeervoertuig. Op de homepage van Camptoo, een nieuw verhuurplatform voor campers en caravans, vind je een tool waarmee je globaal kunt uitrekenen wat verhuur jou oplevert.

Zelf doen?

Houd er rekening mee dat je caravan of camper verhuren vrij arbeidsintensief is. Je moet bijvoorbeeld een advertentie plaatsen op een website, de sleutels overhandigen, betalingen innen, de camper na afloop van elke verhuurperiode checken op schade en eventuele schade herstellen en aangeven bij de verzekeraar.

Lees ook op Business Insider

Vergeet ook niet een juridisch goed doortimmerd huurcontract op te stellen. Op de website van deze organisatie vind je model huurcontracten voor campers en caravans. Markus van Tol, woordvoerder van de ANWB, adviseert ook om huurders altijd een borgsom te laten betalen.

… of uitbesteden?

Heb je geen zin in al die rompslomp, dan kun je ook gebruik maken van een verhuurorganisatie. Hieraan zitten uiteraard wel kosten verbonden. De hoogte  hiervan verschilt per organisatie en hangt af van de diensten die je afneemt.

Het aanbod varieert per bedrijf: de ene organisatie dient slechts als een advertentieplatform, terwijl de andere het hele traject op zich neemt. Zo licht Camptoo ook elke potentiële huurder door: de onderneming checkt of het woonadres klopt, het rijbewijs echt is en of de huurder voldoende kredietwaardig is en niet op een zwarte lijst van verzekeraars staat. Voor bedrijven die al het werk uit handen nemen moet je globaal rekenen op 20 tot 25 procent van de verhuuropbrengst.

En bij welke partij?

Behalve het aanbod kan ook de kwaliteit van verhuurorganisaties uiteenlopen. Het is zaak hier kritisch op te letten. “Als een huurder aan de verhuursite betaalt, moet je als verhuurder maar afwachten of er tijdig en volledig wordt doorbetaald”, waarschuwt Markus van Tol.
Hij adviseert reviews van klanten op internet te bekijken en de algemene voorwaarden goed door te spitten; bijvoorbeeld op informatie over aansprakelijkheid en verzekeringen.

De fiscus

Als je slechts één camper of caravan verhuurt en dit beperkt tot enkele weken per jaar, hoef je de huuropbrengsten niet aan te geven bij de Belastingdienst. Verhuur je daarentegen bedrijfsmatig, dan moet dat wel. De precieze grens tussen recreatieve en bedrijfsmatige verhuur ligt echter niet vast. “Dit is een nieuw fenomeen voor de Belastingdienst”, geeft Martijn Peeters, oprichter van Camptoo, als verklaring. Wil je zekerheid, dan kun je de belastinginspecteur vooraf om een oordeel vragen.

Wegenbelasting

Voor een camper die jonger is dan veertig jaar ben je wegenbelasting verschuldigd. Omdat je hier meestal maar enkele maanden per jaar mee rondrijdt, betaal je niet het volle pond. De meeste camperbezitters betalen een kwart van wat een bezitter van een auto met een identiek gewicht en met dezelfde brandstof jaarlijks verschuldigd is. Verhuur je de camper bedrijfsmatig, dan betaal je dubbel zoveel: dus vijftig procent van het jaartarief.

Ook hier wordt dus een onderscheid gemaakt tussen privé- en bedrijfsmatig verhuur, maar net als bij het fiscale regime rond de verhuuropbrengsten is de grens niet duidelijk.

Verzekeringen

Een andere kostenpost is de verzekering. Een gewone caravan- of camperverzekering biedt meestal onvoldoende bescherming, omdat bij verhuur vaak de dekking vervalt. En áls een verzekeraar al akkoord gaat met recreatief verhuur, moet je meestal rekenen op een fors hogere premie en strengere voorwaarden, zoals een verhoogd eigen risico. Ook is het aantal weken dat je je kampeervoertuig mag verhuren soms beperkt.

Sommige verhuurorganisaties kunnen voor jou een aparte verzekering regelen. Dit kan een collectieve verzekering zijn, maar ook een verzekering die door de huurder wordt betaald en waarvan de premie bij de huurprijs is inbegrepen.

Schade

“Veel mensen vinden het spannend om hun camper of caravan te verhuren. Het is hun tweede huisje en daar zijn ze erg zuinig op”, zegt Martijn Peeters. Om te voorkomen dat jij moet opdraaien voor schade die een huurder heeft aangebracht, adviseert hij om op twee momenten gedetailleerde foto’s van je camper of caravan te maken: voor de overdracht en na afloop. “Als er een verschil opduikt tussen deze foto’s, krijg je geen discussie.”

Volgens Markus van Tol kan ook het modelcontract van de ANWB worden gebruikt om de schade vast te leggen. “Voor vertrek loop je met de huurder de hele camper na en noteer je alle schade die er al is. Als er bij inleveren meer schade is, heb je bewijs dat die door de huurder is veroorzaakt.”

Bij schade kun je volgens hem de borg gebruiken om het eigen risico en het no claim-verlies te dekken. “Zorg dus dat de borg hoog genoeg is om dit risico af te dekken.”

Een ander risico is eventuele onbetrouwbaarheid van de huurder. Deze is volgens Van Tol nauwelijks te toetsen. “En een kenmerk van oplichters is toch wel dat ze er zo betrouwbaar uitzien.” Hij adviseert om in ieder geval te controleren of de huurder over het juiste rijbewijs beschikt en om alle gegevens te noteren. Ook is van belang dat de huur en de borg voor vertrek zijn betaald. “Maar het blijft lastig, want je geeft een meestal dure camper mee aan iemand die je niet kent.”