Maxjet is een Amerikaans bedrijf, maar wordt vandaag geïntroduceerd op de
startersbeurs AIM in Londen. Het bedrijf probeert op die manier
ingewikkelde, Amerikaanse wetgeving te omzeilen.
Maxjet is nu de derde maatschappij die alleen businessclass aanbiedt.
Vorig jaar ging Silverjet al naar de beurs. De maaschappij begon in januari
te vliegen, tussen Londen Luton en New York Newark.
Eos was de eerste maatschappij die het concept introduceerde. Vanaf oktober
2005 vliegt het tussen Londen Stansted en het New Yorkse vliegveld JFK.
De maatschappijen winnen snel aan populariteit. Daarmee bedreigen ze de
gevestigde grote maatschappijen. Die verdienen nu nog veel geld aan hun
businessclass reizigers. Volgens een rapport van zakenbank JPMorgan hebben
de drie businessclass maatschappijen straks 21 procent marktaandeel op de
route Londen-New York. In juli voegt Silverjet namelijk nog een dagelijkse
vlucht toe. Maxjet vliegt vanaf 30 augustus op deze route.
British Airways en Virgin Atlantic hebben nu respectievelijk 39 procent
en 15 procent marktaandeel op het traject Londen-New York.
Maxjet haalde met de beursgang 50,5 miljoen pond op. In 2006 boekte het een
verlies van 79 miljoen dollar op een omzet van 41,1 miljoen.
Deze vliegmaatschappijen mikken op twee soorten klanten: de economyclass
passagier voor wie de reguliere businessclass te duur is en de passagier die
wel businessclass vliegt maar minder zou willen betalen.
KLM heeft een businessroute tussen Schiphol en Houston. Woordvoerder Bart
Koster vertelt aan het tijdschrift Management Team dat Houston geen
willekeurige bestemming was. "In beide steden zitten nogal wat
ondernemingen die in olie handelen," zegt Koster. "Vandaar dat er
nogal wat vraag is naar business class-stoelen op die route."
Hans Heerkens is luchtvaartdeskundige en docent bij de Universiteit van
Twente. Hij verwacht dat Nederlandse zakenlui in de Randstad ook wel
interesse zouden hebben in luxe vluchten: "De tendens is dat wij steeds
meer kijken naar wat je voor je geld krijgt, in plaats van alleen hoe duur
iets is. Als je de inchecktijd verkort en ze laat wachten in comfortabele
lounges vinden ze het niet erg om extra te betalen."
Hij begrijpt dat de businessclass een groeiende markt is. Er is een toenemende
wens van gehaaste zakenmensen om comfortabel en in een kort tijdsbestek te
vliegen, denkt hij. Zeker als ze de comfort van businessclass al hebben
ervaren. Dan speelt mond-tot-mond-reclame een grote rol in het succes van
zo'n luxe maatschappij.
Hij ziet daarom een toekomst in kleine vliegvelden, zoals Rotterdam en
Lelystad. "Omdat alles daar kleinschaliger is en we het over toestellen
hebben die slechts tussen de twintig en vijftig passagiers vervoeren, hebben
we het over korte rijen bij de balies en een klein aantal passagiers. Dus
veel meer rust en kortere wachttijden.
Hindernis voor het luxe vliegen in Nederland kan volgens Heerkens de
schaalgrootte van het aanbod zijn. Een vliegmaatschappij moet met handige
regelmaat vluchten aanbieden. Een zakenman wilt het liefst binnen één dag
heen en weer kunnen reizen. Maar als je te veel vluchten aanbiedt, zit je
met lege stoelen. Aan de andere kant, als je te weinig vluchten hebt, win je
het vertrouwen van de klanten niet. Zij willen natuurlijk genoeg keuzes
hebben voor het geld dat ze betalen. "En dan gaan ze liever first class
bij KLM, waar er meerdere vluchten per dag naar de Verenigde Staten gaan,"
aldus de deskundige.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl