Maxjet is een Amerikaans bedrijf, maar wordt vandaag geïntroduceerd op de
startersbeurs AIM in Londen. Het bedrijf probeert op die manier ingewikkelde
Amerikaanse wetgeving te omzeilen.
Maxjet is nu de derde maatschappij die alleen business-class aanbiedt. Vorig
jaar ging Silverjet al naar de beurs. Het bedrijf begon in januari te
vliegen tussen Londen Luton en New York Newark.
Eos was de eerste maatschappij die het concept introduceerde. Vanaf oktober
2005 vliegt de maatschappij tussen Londen Stansted en het New Yorkse
vliegveld JFK.
De maatschappijen winnen snel aan populariteit. Daarmee bedreigen ze de
gevestigde grote maatschappijen, die nu nog veel geld verdienen aan hun
business-class reizigers. Volgens een rapport van zakenbank JP Morgan hebben
de drie businessclass maatschappijen straks 21 procent marktaandeel op de
route Londen-New York. In juli voegt Silverjet namelijk nog een dagelijkse
vlucht toe. Maxjet vliegt overigens pas vanaf 30 augustus op deze route.
British Airways en Virgin Atlantic hebben nu respectievelijk 39 procent en 15
procent marktaandeel op het traject Londen-New York.
Maxjet haalde met de beursgang 50,5 miljoen pond op. In 2006 boekte het een
verlies van 79 miljoen dollar op een omzet van 41,1 miljoen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl